Minister Dekker volgt onterecht het gevoel van de kiezer

Minister Sander Dekker van Rechtsbescherming wil af van de vervroegde invrijheidstelling van langgestraften. Momenteel krijgt iedere langgestrafte nu nog een derde van zijn straf kwijtgescholden, maar met het voorstel van Dekker zou een gevangene hooguit twee jaar eerder vrijkomen indien hij zich gedraagt. Hiermee wordt het gevoel van de kiezer gevolgd, aldus Dekker.

Pauline Schuyt

Volgens Pauline Schuyt, hoogleraar sanctierecht en straftoemeting van de Universiteit Leiden, haalt Dekker onterecht de gevoelens van de bevolking erbij in de discussie omtrent het voorwaardelijk vrijkomen van gevangenen, zo vertelt zij in de Volkskrant. 'Het zijn vooral de lage straffen die tot ongenoegen leiden over het Nederlandse rechtssysteem. Op deze manier gaan twee verschillende discussies door elkaar lopen.'

Dit zien we tevens terug bij onder meer de ophef die ontstond toen Volkert van der G., de moordenaar van Pim Fortuyn, in 2014 voorwaardelijk vrijkwam. 'Toen waren mensen boos omdat ze de straf te laag vonden, niet omdat ze het oneens waren met de voorwaardelijke invrijheidstelling. De oplossing daarvoor was dus gewoon een hogere straf geweest, niet het inperken van de voorwaardelijke invrijheidstelling,’ aldus Pauline Schuyt.