'Moot court houdt zitting'

Jurist Ivar Svensson herinnert het zich nog als de dag van gisteren. In 2004 pleitte hij zelf voor een ‘Moot Court’ van de Leidse rechtenfaculteit. ‘Stress, drukte, zenuwen. Je bent weken met zo’n casus bezig. Op het moment dat je voor de rechter staat, wil je maar een ding: afsluiting. En een vonnis.’ Nu neemt Svensson plaats als rechter, maar een vonnis kan hij nog niet vellen.

Voor het zesentwintigste jaar hield het Moot Court van de rechtenfaculteit zitting. In totaal waren er op 11 en 12 december 2017 zo’n honderd zittingen. Studenten doen zo ervaring op met het pleiten. Weten hoe een casus in elkaar steekt, is niet voldoende. Ook de houding van de studenten wordt kritisch bekeken.

In het Leidsch Dagblad stond op 11 december 2017 een verslag een zitting in de oefenrechtbank.