Paul Abels over de ‘sleepwet’

Afgelopen week is veel ophef geweest over de ‘sleepwet’ waarin de inlichtingendiensten op grote schaal communicatie van de kabel mogen aftappen. Het publieke beeld hierbij is dat de privacy van onschuldige burgers wordt geschonden. Paul Abels, hoogleraar governance of intelligence and security services aan de Universiteit Leiden en adviseur bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid nuanceert de ‘doembeelden’.

De reactie vanuit de burgers op de ‘sleepwet’ is een aanvraag van een referendum. Het grootste bezwaar volgens een van de initiatoren, student Stijn de Vos, is 'dat je je gedrag aanpast als je weet dat je wordt afgeluisterd'. Momenteel zijn er meer dan 300.000 handtekeningen verzameld. Dit betekent dat het raadgevend referendum mogelijk volgend jaar wordt gehouden.

Het publieke beeld

Abels uitleg over het publieke beeld is 'het is niet zo dat iedere burger zal worden afgeluisterd'. 'Gegevens binnenhalen is nog geen afluisteren. De diensten zullen eerst bijvoorbeeld een zoekopdracht doen in de bulk gegevens, op zoek naar informatie die moet helpen dreiging vroegtijdig te zien.' Hieraan toegevoegd wijst een woordvoerder van veiligheidsdienst AIVD erop dat zowel voor verzamelen van gegevens als voor het zoeken daarin groen licht van minister en een toestemmingscommissie nodig is.

Nieuwe bevoegdheden

Volgens Abels zijn de nieuwe bevoegdheden nodig voor terroristische dreigingen, maar ook voor andere redenen als economische spionage en cyberaanvallen.

Lees hier het volledige artikel