200 jaar Nutsspaarbank - Fonds 1818 zoekt herinneringen

Volgend jaar is het 200 jaar geleden dat de nutsspaarbank werd opgericht en Wim Willems, als hoogleraar verbonden aan de Universiteit Leiden, is voor zijn boek Goed Geld op zoek naar uw herinneringen. Hiervoor werkt hij samen met Omroep West en Fonds 1818.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

In het begin begon de Nutsspaarbank alleen met een kantoor in Den Haag, maar door de jaren heen met kantoren door de hele regio. De Nutsspaarbank was de bank van de gewone man en vrouw en leeft nog altijd voort in de herinnering van vele spaarders.

Ter gelegenheid van het jubileum zijn we op zoek naar verhalen, foto's en memorabilia. Verhalen over de introductie van computers, overvallen en natuurlijk de 'bankstelletjes', over het 'leven' op het hoofdkantoor en in de bijkantoren. We zoeken niet alleen medewerkers en spaarders, maar ook van mensen die op een andere manier met de bank in aanraking kwamen. Bovendien zijn door de jaren heen naast de traditionele spaarpotten ook puzzels, boekjes, stropdassen, posters en gedenkmunten uitgegeven. Ook daar zijn we naar op zoek. Alles komt samen op de website 200jaarnutsspaarbank-fonds1818.nl

Geschiedenis vastleggen
Dat de Nutsspaarbank nog steeds leeft, blijkt wel uit het grote aantal mensen dat nog een herinnering heeft aan de bank. In het kader van het 200-jarig bestaan zoeken we daarom mensen met verhalen. Stadshistoricus Wim Willems schrijft een spannende geschiedenis van de bank, Omroep West werkt aan een televisieserie en op de website komen alle herinneringen samen. Het boek 'Goed Geld' van Willems zal verschijnen in juni 2018. De tv-serie is in aanloop naar de jubileumviering te zien.

Meer over de activiteiten rond het jubileum vindt u op www.fonds1818.nl/200jaar.

Nut van Sparen
In juni 1818 werd de Nutsspaarbank te 's-Gravenhage opgericht. De bank richtte zich vooral op de 'gewone man' waarbij vooral ook vrouwen gestimuleerd werden om te sparen. Daarmee onderscheidde zij zich van de bestaande banken in die tijd. Sparen was voor de rijken. Kantoren zaten eerst in Den Haag, maar later ook in onder meer Delft, Leiden en Zoetermeer. Vooral het bijbrengen van spaarzin en het Jeugdsparen waren belangrijk. Na een bestaan van bijna 175 jaar verdween de Nutsspaarbank uit Den Haag. Het hoofdkantoor in Den Haag leeft nu voort als Het Nutshuis.