College Tour in Leiden met openhartige Jochem Myjer

Wat helpt jou in moeilijke tijden? En waarom was de studie geen succes? Studenten vragen de Leidse cabaretier Jochem Myjer naar zijn levenslessen. Bekijk de uitzending.

Biologiestudent

‘Zijn er nog Leidse studenten in de zaal?’, vraagt presentator Twan Huys als opwarmer. Driekwart van de aanwezigen in de Leidse Schouwburg steekt enthousiast de hand omhoog. De studenten zijn benieuwd naar de studententijd van Myjer. De cabaretier, of beter gezegd komiek, studeerde biologie in Groningen en keerde daarna terug naar zijn geboortestad Leiden.

Tumor

Een succes was de studie niet, geeft Myjer eerlijk toe. Hij sjeesde. ‘Ik heb meer kroegen dan collegezalen gezien en ik was vooral een dikke student.’ In een paar jaar tijd kwam hij dertig kilo aan. In zijn studententijd won hij het Groninger Studenten Cabaret Festival waardoor Myjer meer met cabaret bezig was dan met zijn studie. Het was de start van een vliegende carrière, totdat hij vijf jaar geleden een tumor bleek te hebben in zijn ruggenmerg.

Dansen in de regen

‘Wat sleept jou door moeilijke tijden?’, wil een student weten. Myjer: ‘Ik doe iets wat ik enorm leuk vind. Dat heeft me er door heen gesleept. Maar het is wel moeilijk om te leren dansen in de regen.’ Nieuwe doelen stellen hiep hem er bovenop te komen.

Twintig batterijen

Na zijn herstel keerde de Leidenaar terug met de succesvolle tournee Even geduld a.u.b. Begin 2017 komt hij met een nieuwe voorstelling. Door de zware episode is hij anders naar het leven gaan kijken, zegt hij tegen een student die vraagt naar zijn ‘bucketlist’. Het hoeft allemaal niet meer groter en meer. Hij zou nog wel meer kinderboeken willen schrijven en weer ‘twintig batterijen hebben’, zoals voor zijn ziekte.

Pietje Paniek

Natuurlijk is ook zijn adhd een veelbesproken onderwerp. De drukke en zeer beweeglijke Myjer heeft er wel eens medicijnen tegen gebruikt, maar ‘normaal zijn’ beviel niet. ‘Ik vond het zo saai!’ Verre van saai was zijn optreden als Pietje Paniek in het Sinterklaasjournaal. Myjer kondigde dit jaar zijn vertrek aan. Eigenlijk wil hij geen uitspraak doen in het zwartepietendebat. Maar na enig aandringen geeft hij toe dat de lol er af gaat als je omringd door zwartepieten met wapenvesten aan een haven binnenvaart.

Advies aan studenten

Zijn ultieme tip voor het publiek is een direct advies aan alle studenten. 'Als student sta je aan het begin van de ladder en je bent geneigd om alleen omhoog te kijken. Kijk ook in het midden om je heen, het uitzicht is even mooi als daarboven!'

(LvP)