Kijkadvies zonsverduistering

Op vrijdagochtend 20 maart 2015 is vanuit Nederland een gedeeltelijke zonsverduistering zichtbaar. Tenminste, als het niet bewolkt is. 80% minder zonlicht betekent niet dat je zomaar naar de zon kunt kijken. Wij zetten tips op een rij om veilig te kunnen kijken naar de eclips.

Brilletje verplicht

Je moet een speciaal eclipsbrilletje op. De afgelopen weken was er een run op deze brillen, en ze zijn nauwelijks meer te krijgen. Andere manieren om naar de zon te kijken, zijn door het licht via een verrekijker of telescoop op een vel papier te projecteren. Ga in geen geval prutsen met cd’s, zonnebrillen, belichte negatieven, 3D-brilletjes of lasbrillen. Lees  hier wat oogarts Tjeerd de Faber over veilig kijken zegt. Een goed alternatief is om de eclips te bekijken met een zelfgemaakte  gaatjescamera. Rob Dolaard, een van Nederlands bekendste natuurfotografen, legt op zijn site uit hoe je zelf voor een telescoop of spiegelreflexcamera een  zonnefilter maakt. En astronomie-popularisator Rob Walrecht heeft een gratis downloadbare brochure over  Veilig zonnekijken (pdf).

Bron:  www.astronomie.nl/zonsverduistering2015

Publieksbijeenkomst zonsverduistering - vrijdag 20 maart

Op 20 maart organiseert de Sterrewacht Leiden een publieksbijeenkomst rond de laatste zonsverduistering van dit decennium. De eerste test van de nieuwe zonnekijker wordt uitgevoerd, een sterrenkundige geeft een lezing over het thema en Universe Awareness organiseert een leerzaam programma voor kinderen. Tijdens de zonsverduistering is er de mogelijkheid met eclipsbrillen de zon te bekijken.