Een 'geweldige' avond met zomergast Beatrice de Graaf

Lees de tweets over Zomergasten met terrorisme-expert Beatrice de Graaf. De Leidse hoogleraar was 11 augustus te gast in het live televisieprogramma van de VPRO om te praten over haar favoriete film- en televisiefragmenten. Hoe actueel kan een avondje tv zijn?

Fragmenten en keuzefilm

De Graaf liet fragmenten zien uit:

• de destijds controversiële, maar ook immens populaire DDR-film Die legende von Paul und Paula (Heiner Carow, 1973);

• de Franse Oscar-inzending Des hommes et des dieux (Xavier Beauvois, 2010);

• Four Lions (Christopher Morris, 2010), een zwarte komedie over klungelige terroristen.

Die laatste film kreeg met de bomaanslagen tijdens de marathon van Boston in april dit jaar opeens een ijzingwekkend voorspellende waarde. Verder zien we in De Graafs Zomergastenavond o.a. Jules Deelder en de 'Berlijnse Sex and the City'. Haar keuzefilm is Sestray (Rusland 2001) van Sergei Bodrov jr.

Tweets #zomergasten

NRC Beste van 't Web‏ @ bestevanhetweb
Terugkijken: 'prachtcollege' van Beatrice de Graaf bij Zomergasten

Marco Derksen‏ @ marcoderksen
Zie dat twitter enthousiast heeft gereageerd op #zomergasten met Beatrice de Graaf; terugkijken dus!

Weblog Sargasso‏ @ sargasso
Zomergasten recensie | Beatrice de Graaf

Stijn Terlingen‏ @ StijnT
Mevrouw de Graaf is een moordwijf. Zelden maak je zo'n eloquent en belezen type mee van die leeftijd en dan ook nog eens op tv!

Universiteit Leiden @unileiden
Bedankt voor de mooie avond @zomergasten en Beatrice de Graaf! Jullie waren zelfs trending, dus het was spraakmakende tv. Well done

Meer tweets @unileiden: #zg13 #zomergasten #zg2013

'Terrorisme niet geïsoleerd bestuderen'

Terroristen willen theater en zijn uit op provocatie en angst. Het effect van hun daden staat of valt met de reactie van de bevolking. 'Je kunt terrorisme niet geïsoleerd bestuderen van de bestrijding ervan', vinden hoogleraar 'Conflict en veiligheid' De Graaf en haar onderzoeksgroep. Daarom richten ze zich niet alleen op de terroristen zelf, maar bestuderen ze ook de strijd tegen terrorisme en de reacties in de samenleving. En de manier waarop de overheid over terrorisme communiceert.

Security Lab

De Graaf: 'Om wereldwijd de kennis te vergroten, richtten wij in het Centrum voor Terrorisme en Contraterrorisme een virtuele onderzoeksomgeving in over veiligheidsdenken in historisch perspectief. We hebben al een netwerk voor terrorisme-experts, plus een database met al het lopende onderzoek naar terrorisme, radicalisering en polarisatie. We willen een interdisciplinair security lab vormen, met tal van gerenommeerde wetenschappers op veiligheidsgebied.' Daarom is het instituut ook gevestigd in Den Haag, waar de Universiteit Leiden de Faculteit Campus Den Haag heeft. Dicht bij juridisch instellingen en politieke en bestuurlijke organisaties.

Boeken

De Graafs meest recente boek Gevaarlijke vrouwen (2012) gaat over tien vrouwelijke terreurverdachten, onder wie Ulrike Meinhof, Angela Davis, Tanja Nijmeijer en Abida K. (de vrouw van Samir A.). De Graafs boek Evaluating Counterterrorism Performance (2011) staat genoteerd in de lijst 'Top 150 Books on Terrorism and Counter-Terrorism'. Deze lijst is samengesteld door het online tijdschrift 'Perspectives on Terrorism' van het netwerk van internationale terrorisme-onderzoekers. In Theater van de Angst (2009) kijkt De Graaf mee over de schouders van de terrorismebestrijders in Nederland, Duitsland, Italië en Amerika. Ze gaat ervan uit dat terroristen met hun daden een ‘theater van de angst’ creëren. Hun ‘performance’ staat of valt met de reacties van de bevolking op hun aanslagen.

(9 augustus 2013/ MvG)

Zie ook

Zomergasten, zondag 11 augustus Nederland 2, 20.20 uur. De keuzefilm begint rond 23.15 u.

Studeren aan de Universiteit Leiden

Campus Den Haag
Leergang ‘terrorisme, recht en veiligheid’ voor practitioners

Masters