Frans Snik in Vroege Vogels over iSPEX

Iedereen met een i-Phone kan meedoen met het in kaart brengen van luchtvervuiling in Nederland met de zogeheten iSPEX, een opzetstukje voor je telefoon. Op twee heldere dagen in mei en juni willen we met 10.000 mensen tegelijkertijd een meting doen om fijnstof in kaart te brengen. Het wordt daarmee één van de grootste citizens science projecten ooit.

We geven 100 iSPEX-opzetstukjes weg voor op de iPhone. Meet hiermee de luchtvervuiling. Doe mee en meld je aan (vanaf zondag).
Het onderzoeksproject is bedacht door een team van wetenschappers van het KNMI, NOVA (onderzoeksschool voor astronomie), SRON (het Nederlandse instituut voor ruimte onderzoek), het RIVM en de Universiteit Leiden. Zij wonnen met dit idee vorig jaar de Academische Jaarprijs

Hoe werkt het?

Jouw metingen, en die van 9.999 andere Nederlanders worden centraal verwerkt tot een fijnstof-kaart van Nederland, waarmee je daadwerkelijk een steentje bijdraagt aan atmosferisch onderzoek. Alle meetgegevens worden ingezet om de eerste stap te zetten om de gezondheidsrisico’s van fijnstof beter in kaart te brengen, om vulkaanaswolken die het vliegverkeer verstoren te helpen identificeren, en om de onduidelijkheid over de invloed van fijnstof in het klimaatdebat te verkleinen.

Beluister de reportage
Lees meer over iSPEX