Universiteit Leiden

nl en
Thema

Verderkijkers

Hoe ziet studeren aan de Universiteit Leiden eruit in het jaar 2075?

Wat zie je als je verderkijkt? Hoe ziet ons onderwijs eruit als we 500 jaar bestaan, in 2075? En hoe verbeeld je dat nu op een prikkelende, kunstzinnige manier, die ons inspireert tot vooruit kijken? Dat was de Verderkijkersoproep die de Universiteit Leiden deed ter ere van haar lustrum.

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

De winnaars

Uit alle inzendingen selecteerde een deskundige jury tien finalisten, waarna het publiek via een online stemronde bepaalde welke drie ideeën uitgevoerd gaan worden:

The Encapsulation of Hope

Ana Paulina Sánchez

Kennis wordt in 2075 gescreend via AI-systemen, getransporteerd via verbonden vloeiende kanalen, afgestemd op ieders persoonlijke behoeften en persoonlijkheid, en direct in de geest overgebracht, zonder noodzaak van fysieke boeken of docenten. Dit verbeelden we met een gedicht, foto’s en video in een kamer vol hoop, symbool voor de eeuwige hoop in de menselijke geest.

Dank aan iedereen die heeft gestemd, en dank voor het geloof in een toekomst waarin we hopelijk allemaal nog steeds menselijk zijn en geloven in de schoonheid van leren en creëren vanuit onszelf.

Meer informatie over Ana Paulina’s winnende idee

Augustus 2075

Bram Boesschen Hospers

Augustus 2075 is een stralend heet en ongekend fel orkestwerk voor groot harmonieorkest over zwoegende studenten in de bloedhete zomer van 2075. Opgedragen aan Joséphine, de pasgeboren dochter van Bram Boesschen Hospers. Hoe kun je je een mensenleven voorstellen dat pas net begonnen is?

Ik heb nog niet veel gecomponeerd, dus dit project heeft het beste bij mij naar boven gehaald. Iets overweldigends en abstracts voor te stellen lukte mij in m’n hoofd altijd goed, en nu weet ik dat het ook op papier is overgekomen. De laatste en grootste stap is de uitvoering; daar kijk ik ontzettend naar uit!

Meer informatie over Brams winnende idee

Context-gebonden onderwijs voor 2075: een tentoonstelling

Jos van den Broek

 Het onderwijs in 2075 is context-gebonden onderwijs voor hart (‘voelen’), hoofd (‘verbeelden’) en handen (‘maken’). Met aandacht voor verbeelding, schoonheid en verwondering, en de gelijkwaardigheid van hart-, hoofd- en handwerkers. Verwonderen is de allerbelangrijkste taak van de universiteit. Een interactieve tentoonstelling laat je kennismaken met deze manier van lesgeven.

Ik heb een grote passie voor het onderwijs, en heb daar ook duidelijke ideeën over. Ik heb nu een extra kans om het belang van hart, hoofd en handen breder uit te dragen, en om mijn boek daarover onder de aandacht van leerkrachten te brengen.

Meer informatie over Jos’ winnende idee

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.