Proefstuderen Wiskunde

Proefstuderen Wiskunde

vrijdag 12 april 2024
Tijd

Kom Proefstuderen als je je wilt verdiepen in de bacheloropleiding Wiskunde. Volg een hoorcollege, een werkcollege, krijg een rondleiding en ontmoet de studenten. Zij kunnen je alles vertellen over hoe het is om Wiskunde te studeren.

We bieden op 12 april een gezamenlijk programma met Informatica aan.
Je kunt de hele dag bij Wiskunde proefstuderen, maar er ook voor kiezen om een dagdeel bij Informatica te volgen.

Programma (hele dag)

9:30 - 9:45 Inloop met koffie en thee (Huygensgebouw, zaal 207)
09:45-10:00 Welkom en informatie over de opleiding Wiskunde: onze studentambassadeurs vertellen je hoe het is om Wiskunde te studeren in Leiden.
10:00-10:45

Hoorcollege:
Floske Spieksma - Spelletjes spelen met Wiskunde”

Voor spellen als schaken zou je met behulp van wiskunde steeds de 'optimale zet’ moeten kunnen uitrekenen! Helaas kunnen onze computers dit voorlopig nog niet aan! In dit college gaan we spellen met twee spelers behandelen, waarin één van de spelers altijd een winnende zet heeft. Je zult ook leren hoe je met wiskunde die winnende zet kunt bepalen!

11:00-12:00 Werkcollege
12:00-13:00 Lunch met studenten van de opleiding

13:10-13:55

Ronald van Luijk - De wiskunde van jongleren

Jongleurs zijn al eeuwen op zoek naar nieuwe jongleerpatronen. In dit college bespreken we een beschrijving van alle mogelijke repeterende
patronen. Enkele van deze patronen zullen ook daadwerkelijk gegooid worden, waaronder een nieuw patroon dat door wiskundigen in de
jongleerwereld is geïntroduceerd.

Locatie: Havingazaal

14:10-14:55

Werkcollege

14:55-15:25

Rondleiding

Frisborrel en afsluiting

Alleen het ochtendprogramma

9:30 - 9:45 Inloop met koffie en thee (Huygensgebouw, zaal 207)
10:00-10:45 Hoorcollege:
Floske Spieksma - "Spelletjes spelen met Wiskunde”

11:00-12:00 Werkcollege
11:30-12:00 Mogelijkheid voor een rondleiding
12:00-13:00 Lunch met studenten van de opleiding, gevolgd door de mogelijkheid om te wisselen naar Informatica

Alleen het middagprogramma

12:00-13:00

Eventueel inloop met lunch in het Huygensgebouw. Ben je in de ochtend bij het proefstuderen van Informatica? Dan word je na de lunch naar Wiskunde gebracht.

13:00-13:10

Welkom en informatie over de opleiding Wiskunde: onze studentambassadeurs vertellen je hoe het is om Wiskunde te studeren in Leiden. (Havingazaal)

13:10-13:55

Ronald van Luijk - De wiskunde van jongleren