Kom Proefstuderen bij Franse taal en cultuur

Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden

Wereldwijd spreken 350 miljoen mensen Frans, als moedertaal of als tweede taal. Als vijfde economische grootmacht is Frankrijk dan ook zeer aantrekkelijk voor bedrijven en ondernemers. Als je goed Frans spreekt, vergroot je de kans op een baan bij een van de vele Franse en Franstalige multinationals in verschillende sectoren. Maar de invloed van Frankrijk reikt verder dan alleen de taal. Wil je doordringen tot de Fransen en hun cultuur dan is kennis van wat hen verbindt en bijzonder maakt essentieel. In de opleiding Franse taal en cultuur bestudeer je de Franse taal en de vakgebieden die daarmee samenhangen, zoals letterkunde, taalkunde en cultuurkunde, intensief en op hoog academisch niveau. Het zal vele deuren voor je openen!

De aanmeldingen voor Proefstuderen zijn gesloten.

Wat is proefstuderen?

Tijdens het Proefstuderen volg je als een student een hoorcollege en werkcollege. Bij het ervaren van een echte collegedag hoort natuurlijk de voorbereiding van de colleges: je moet daarom wat huiswerk maken. Na afloop van de colleges kun je tijdens de borrel al je vragen stellen aan de docent en aan een student die Franse taal en cultuur studeert.

Voor wie?

Proefstuderen is bedoeld voor 5- of 6-vwo'ers en voor studenten op het hbo die serieus overwegen deze opleiding te gaan studeren. Heb jij de website en voorlichtingsvideo bekeken en de Bachelor Open Dag bezocht? Dan is Proefstuderen het moment om te ervaren of deze studie ook echt bij jou past.

Programma en huiswerk

Ter voorbereiding op het Proefstuderen vragen we je huiswerk voor te bereiden. Je vindt het huiswerk hier.

Tijd Activiteit
15.00-15.15 Hoe ziet jouw eerste jaar eruit? (door een student Franse taal en cultuur)
15.15-15.45 Hoorcollege Van Willem van Oranje tot Belle van Zuylen: geen Nederlandse geschiedenis zonder de Franse taal door Dr. Alisa van de Haar
15.45-16.00 Pauze
16.00-16.45 Werkcollege Le français dans le monde: de veranderende wereld van het Frans door Prof. dr. Jenny Doetjes
16.45-17.30 Stel je vragen! Informele borrel met studenten en docenten, en er staat fris en iets lekkers voor je klaar.

Meer informatie en contact

Twee dagen voor het Proefstuderen ontvang je van ons praktische informatie zoals de locatie per email. Als je in de tussentijd al praktische vragen hebt over het Proefstuderen kun je die aan ons stellen via proefstuderen@hum.leidenuniv.nl

Heb je vragen over de opleiding zelf? De contactgegevens van de studieadviseur en de studentambassadeur vind je op de pagina contact met de opleiding.

Locatie & Routebeschrijving