Studievoorlichting

Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden

Loop een dagje mee met de Academische Pabo

Denk je erover om Academische Pabo te gaan studeren en wil je graag een beter beeld van de studie? Dan is hier je kans!

Op de meeloopdag beleef je een dag uit het leven van een Academische Pabostudent: je volgt een college met eerstejaarsstudenten, en je krijgt een rondleiding door de faculteit en de hogeschool! Natuurlijk kun je al je vragen kwijt op deze dag.

LET OP: Deze meeloopdag van de Academische Pabo is speciaal bestemd voor scholieren die in het schooljaar 2024-2025 willen starten. Dus 6 vwo'ers of studenten met een hbo-p. Er zijn slechts 11 plekken beschikbaar.

Programma meeloopdag Academische Pabo

We verzamelen binnen bij de groene banken in het Pieter de la Courtgebouw (Faculteit Sociale Wetenschappen). We maken kort kennis, waarna ik jullie een rondleiding zal geven door het gebouw met alle ins en outs.

In dit onderdeel van de meeloopdag krijgen jullie een beeld hoe een tutoraat eruit ziet op de Academische Pabo. Normaal gesproken wordt een tutoraat gegeven door een docent van de Universiteit en de Hogeschool samen. Hierin kan een onderwerp als hoogbegaafdheid of groepsvorming besproken worden. Eerst vertelt de universitair docent wat bekend is in de wetenschappelijke literatuur over dit onderwerp, waarna de Hogeschool docent toelicht hoe dit in de praktijk eruit kan zien. Op deze manier worden wetenschap en praktijk met elkaar verbonden. Tutoraat volg je altijd met je eigen klas.

Vandaag zullen jullie een proeftutoraat krijgen over het ideale klaslokaal!

Twee dagen in de week volg je de Pabovakken op de Hogeschool. Tijdens een rondleiding laat ik je zien waar je les krijgt en hoe het gebouw er verder uit ziet. Daarna is er tijd om even te pauzeren.

Tijdens dit gedeelte van de meeloopdag kan je ervaren hoe een college vanuit het pabo-gedeelte van de opleiding eruit ziet. Deze colleges zijn soms hoorcolleges zoals we die ook op de universiteit kennen, maar vaak ook werkcolleges waar je met medestudenten aan de slag gaat met een opdracht of werkvorm. Tijdens deze werkcolleges kan je vaak inspiratie opdoen voor leuke lessen voor op je stage!

Bij rekenen gaat het niet alleen om je eigen vaardigheid, maar vooral ook over het geven van goede rekenlessen. Er wordt stilgestaan bij verschillende manieren, modellen en handvatten die leerkrachten kunnen inzetten bij het geven van instructie om ervoor te zorgen dat alle leerlingen uitgedaagd worden op hun eigen niveau tijdens de rekenles.

Contact

Heb je nog vragen over de meeloopdag van de Academische Pabo? David van der Bijl, studentambassadeur van de Academische Pabo weet overal het antwoord op. Stel dan ook al je vragen aan David van der Bijl.

Schrijf je nu in voor de meeloopdag