Studievoorlichting | Proefstuderen

2333 AK Leiden
Zaal
SC01

Ben je geïnteresseerd in het bachelorprogramma van Culturele Antropologie & Ontwikkelingssociologie, maar weet je nog niet wat dit precies inhoudt? Kom dan naar onze Proefstudeerdag!

Tijdens deze dag ontmoet je onze studenten, onze studieadviseur en onze docenten. Grijp de mogelijkheid om sfeer te proeven in de universiteit. Ervaar hoe het is om in de collegebanken te zitten en deel te nemen aan een college en een werkgroep samen met andere toekomstige studenten.

13.30 - 13.45

Welkom

Centrale hal

13.45 - 14.15

Praktische informatie door onze studieadvisseur Caro Aalderink

14.15 - 15.00

Hoorcollege  'Anthropological study of Water Values and Infrastructure' door Sabine Luning

15.00 - 15.15 Pauze

15.15 - 16.00

Nederlandstalige werkgroep door Tim van de Meerendonk

5A23

Engelstalige werkgroep door Erik Bahre

5A42

16.00 - 16.45

Ontmoet je toekomstige medestudenten en interfacultair etnologisch dispuut WDO tijdens de (alcoholvrije) borrel!

3e verdieping, CADS Common Room

Huiswerk

Als een student moet je vaak artikelen lezen of voorbereidende opdrachten maken voor een hoorcollege en werkgroep. Om het meeste uit deze Proefstudeerdag te halen vragen we je om een kleine opdracht voor te bereiden.

Water is een belangrijk element in ons dagelijks leven, en we worden ons daar bijvoorbeeld van bewust wanneer we doorweekt raken in de regen of een douche nemen thuis. Terwijl je de komende dagen je routine volgt, let op de aanwezigheid van water in je omgeving. Probeer na te denken over de verbindingen tussen regenwater en het water dat je gebruikt om te wassen, te drinken, enzovoort. Waar komt jouw kraanwater vandaan? Wat zijn de bronnen? Hoe is de voorziening ervan georganiseerd? Misschien kun je wat van de infrastructuur tekenen die nodig is om water naar je huis te brengen.

Bij het proces van het voorzien van huishoudens van kraanwater, veranderen de kenmerken van water. Water wordt gereinigd, en omdat burgers per kubieke meter kraanwater betalen, heeft het ook een monetaire prijs. Probeer de prijs van kraanwater als uitgangspunt te nemen om na te denken over het bestuur en de economie van leidingwater.

Bespreek met vrienden: welke waarden hecht je aan water met verschillende kwaliteiten en vormen: zout en zoet water, water in fonteinen en in doopvonten, in de lucht en in ons dagelijks gebruik. Hoe kunnen al deze 'waters' worden erkend en gewaardeerd? Zouden al deze waters een prijs moeten hebben?