Studievoorlichting

Einsteinweg 57
2333 CC Leiden

Loop een dagje mee met de Academische Pabo

Denk je erover om Academische Pabo te gaan studeren en wil je graag een beter beeld van de studie? Dan is hier je kans!

Op de meeloopdag beleef je een dag uit het leven van een Academische Pabostudent: je volgt een college met eerstejaarsstudenten, en je krijgt een rondleiding door de faculteit en de hogeschool! Natuurlijk kun je al je vragen kwijt op deze dag.

LET OP: Deze meeloopdag van de Academische Pabo is speciaal bestemd voor scholieren die in het schooljaar 2024-2025 willen starten. Dus 6 vwo'ers of studenten met een hbo-p. Er zijn 18 plekken beschikbaar.

Programma meeloopdag Academische Pabo

We verzamelen buiten bij de trap van het Gorlaeus Collegezalengebouw. We maken kort kennis en gaan dan naar de collegezaal, zodat we ruim op tijd zijn.

Hoe komt het dat de ene leerling moeiteloos leert terwijl een andere leerling zelfs na grote inspanning nauwelijks verder lijkt te komen? In het vak Orthopedagogiek: Onderwijsfactoren bestudeer je theorieën die verschillen in het gemak waarmee leerlingen leren verklaren. Tijdens de cursus wordt ingegaan op de ontwikkeling van de basisvaardigheden taal/lezen/schrijven en rekenen/wiskunde omdat deze vaardigheden het fundament zijn voor ontwikkelen en leren binnen de schoolcontext. Thema’s die in dit vak aan bod komen zijn onder andere: gedrag in de klas en werkhouding, dyslexie, dyscalculie, leesbegrip, rekenangst. Het college van vandaag zal gaan over rekenvaardigheid en rekenangst!

We wandelen gezamenlijk naar de Hogeschool Leiden.

De Academische Pabo heeft zowel een studievereniging op de Hogeschool (Juventas) als een studievereniging op de Univerisiteit (Emile). Een aantal bestuursleden van Emile komen kort wat meer vertellen over hun studievereniging en jullie kunnen dan al je vragen aan hen stellen!

Tijdens dit gedeelte van de meeloopdag kan je ervaren hoe een college vanuit het pabo-gedeelte van de opleiding eruit ziet. Deze colleges zijn soms hoorcolleges zoals we die ook op de universiteit kennen, maar vaak ook werkcolleges waar je met medestudenten aan de slag gaat met een opdracht of werkvorm. Tijdens deze werkcolleges kan je vaak inspiratie opdoen voor leuke lessen voor op je stage!

Bij rekenen gaat het niet alleen om je eigen vaardigheid, maar vooral ook over het geven van goede rekenlessen. Er wordt stilgestaan bij verschillende manieren, modellen en handvatten die leerkrachten kunnen inzetten bij het geven van instructie om ervoor te zorgen dat alle leerlingen uitgedaagd worden op hun eigen niveau tijdens de rekenles.

Bij muziek gaan studenten naast het bestuderen van theoretische achtergrond van muziek ook zelf aan de slag met muziekinstrumenten. In de colleges wordt veel muziek gemaakt en worden vele muziekinstrumenten verkend. Op deze manier kan je veel inspiratie opdoen voor het geven van eigen muzieklessen op stage.

We hopen dat je een goed beeld hebt gekregen van de Universiteit Leiden en de Hogeschool Leiden.

Contact

Heb je nog vragen over de meeloopdag van de Academische Pabo? David van der Bijl, studentambassadeur van de Academische Pabo weet overal het antwoord op. Stel dan ook al je vragen aan David van der Bijl.

Gorlaeus Collegezalengebouw

Schrijf je nu in voor de meeloopdag