MS Cognitietour: Zuid-Holland West

Serie
MS Cognitietour 2024

T.b.d.

Hoe kun je cognitieve problemen bij MS herkennen? En wat kun je eraan doen? En wat zijn de nieuwste wetenschappelijke inzichten rondom cognitieve revalidatie bij MS? Over deze en andere vragen gaan wetenschappers van Universiteit Leiden en UMC Amsterdam in gesprek tijdens de MS Cognitietour.

Ongeveer de helft van de mensen met MS krijgt tijdens de ziekte te maken met cognitieve problemen. Toch is daar nog veel onduidelijkheid over. Komend jaar gaat een team van Leidse Psychologen onder de naam van MindS-lab, samen met onderzoekers uit het MS centrum van het Amsterdam UMC in 2024 naar de mensen toe door heel Nederland.

De cognitieve problemen die voorkomen zijn bijvoorbeeld trager denken en dingen vergeten. De gevolgen kunnen een grote impact hebben op het dagelijks leven, zowel thuis als op het werk. Op initiatief van Prof. Hanneke Hulst reist het team van onderzoekers af naar mensen met MS en hun zorgverleners. Zij geven een lezing over hoe je cognitieve problemen kunt herkennen en wat er aan te doen is. Daarnaast vertellen zij over de nieuwste wetenschappelijke inzichten rondom cognitieve revalidatie bij mensen met MS.