Tentoonstelling

2311 BD Leiden
Zaal
Centrale hal

Leidse studenten maken samen impact én leren met de stad

Met een (rondreizende) tentoonstelling - Presenteren met de Stad ‘on tour’ - toont het programma Leren met de Stad de maatschappelijke impact die studenten (van universiteit, hogeschool en mbo) afgelopen semester hebben gerealiseerd in de stad. Thema’s die aan bod komen zijn onder meer: het 450-jarig jubileum van Leidens Ontzet, het buitenspeelgedrag van kinderen, sociale cohesie, behoeften van jonge mantelzorgers, financiële zelfredzaamheid en mentaal welzijn bij jongeren.

De tentoonstelling Presenteren met de Stad is ook bij de faculteit Geesteswetenschappen te zien. Tussen 16 en 29 april kan iedereen in de hal van Lipsius bekijken welke projecten zijn uitgevoerd. Op de verschillende kubussen kun je de projecten bekijken in de vorm van tekst, beeld en video's met behulp van een QR-code.

Leren met de Stad
Eenzaamheid, armoede, sociale veiligheid, kansengelijkheid, (mentale) vitaliteit en duurzaamheid. Dit zijn thema’s waaraan in heel Nederland gewerkt wordt. Op initiatief van gemeente Leiden, Hogeschool Leiden, Universiteit Leiden en mboRijnland werken studenten bij het onderwijs- en onderzoeksprogramma Leren met de Stad aan diverse maatschappelijke vraagstukken die spelen in Leiden. Op locatie in de wijken, in samenwerking met organisaties en in overleg met bewoners. Zo zetten de studenten hun kennis in voor het aanpakken van urgente uitdagingen en doen ze belangrijke praktijkervaring op. Studenten doen dit altijd als onderdeel van hun studie, bijvoorbeeld in het kader van een stage, afstudeeropdracht, minor of vak. Interdisciplinair én met elkaar, mbo-, hbo- en wo-studenten samen dus. Leren met de Stad heeft ook een locatie in Leiden Noord, in Het Gebouw aan het Arubapad 2 te Leiden. Van daaruit organiseren we onderwijs en onderzoek in meerdere wijken in de stad.

Digitale kaart leren met de stad
Bekijk een overzicht van alle projecten van Leren met de Stad op de digitale kaart (kan ook op de tentoonstelling).

Presenteren met de stad werd eerder tentoongesteld in de Faculteit der Sociale Wetenschappen.