Alumni-activiteit | Lezing

Merlijnlezing: Jacques de Lalaing. Over ridderlijke biografieën en stedelijke toernooien

• Mario Damen
woensdag 20 maart 2024
Serie
Leids Historisch Dispuut Merlijn
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
0.05 (let op: deze lezing is verplaatst van 1.48 naar 0.05)

Livestream

Dit evenement zal gestreamd worden: bekijk de livestream via onderstaande button.

Naar de livestream

Geen beeld? Ververs de pagina om de verbinding te herstellen.

Op woensdag 20 maart vindt de Merlijnlezing van dr. Mario Damen plaats: 'Jacques de Lalaing. Over ridderlijke biografieën en stedelijke toernooien'.

Jacques de Lalaing (ca. 1421-1453) is misschien wel de beroemdste ridder uit de vijftiende eeuw. Hij kon uitstekend overweg met de lans, het zwaard en de hellebaard en menig ridder verloor van hem op het toernooiveld, niet alleen in de Nederlanden maar ook ver daarbuiten. Lalaing, zelf afkomstig uit Henegouwen, vertoonde zijn kunsten namelijk niet alleen aan het hof van de Bourgondische hertog Filips de Goede in de steden Brugge, Gent en Brussel, maar ook aan dat van de koningen van Frankrijk, Castilië en Schotland. Johan Huizinga beschouwde het lot van Lalaing dan ook als zeer symbolisch: deze meest vermaarde ridder stierf op het slagveld door de ongelukkige inslag van een kanonskogel. De fine fleur van de ridderschap mocht dan wel zijn prachtigste kleuren tonen aan het Bourgondische hof, in feite was het in de vijftiende eeuw gedaan met de vechtende klasse. Maar is deze redenering wel terecht? Werd de ‘oude’ adel op het slagveld inderdaad verdrongen door ‘nieuwe’ vuurwapens? En welke rol speelde het toernooi nog in de opvoeding van jonge ridders en bij de voorbereidingen op het voeren van oorlog in de late middeleeuwen? Aan de hand van een ridderlijke biografie over Lalaing, geschreven rond 1470, gaat Mario Damen in op deze vragen. Ook komt de totstandkoming van deze boeiende tekst aan de orde en zullen de prachtige miniaturen uit enkele van de twaalf bewaard gebleven kopieën van de tekst, de revue passeren.

Aanmelden

U kunt zich alvast aanmelden voor de lezing (op locatie of online) via onderstaande link.