Alumni-activiteit | Lezing

2311 BD Leiden
Zaal

Over de lezing

Op woensdag 20 december houdt emeritus hoogleraar Remieg Aerts (UvA) de derde Merlijnlezing van academisch jaar 2023-2024. De titel van zijn lezing luidt: 'Bruikbaar verleden. Over geschiedenis als willenschap'.

Bruikbaar verleden. Over geschiedenis als willenschap

Geschiedenis is volop in discussie. Historische canons proberen houvast te geven en 'Het verhaal van Nederland' is een publiekssucces, maar een diverse samenleving brengt aanspraken op erkenning en inclusie met zich mee. De monumenten van het traditionele geschiedverhaal wankelen op hun voetstuk. Tijd dus voor reflectie op het historisch bedrijf. In deze lezing bespreekt historicus Remieg Aerts drie thema's. Alle geschiedenis is vormgeving: op welke manier maken historici eigenlijk nationale geschiedenis? Alle geschiedenis staat in verhouding tot het heden: van en voor wie is het verleden, en wat verwachten wij van studie van het verleden? En wat is de plaats en rol van historici in de samenleving?

Over de spreker

Remieg Aerts (1957) is emeritus-hoogleraar Nederlandse geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en was eerder hoogleraar politieke geschiedenis aan de Radboud Universiteit. Hij is lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen. Recente publicaties zijn de tweemaal bekroonde biografie Thorbecke wil het (2018) en Denkend aan Nederland. Over geschiedenis, nationaliteit en politiek (2022).

Aanmelden

U kunt zich aanmelden via de link hieronder. Deze lezing is zowel online als op locatie te volgen.

Lezingen in 2024

In het nieuwe jaar staan er weer diverse lezingen op de planning:

• Woensdag 24 januari 2024, 16.00u: dr. Robert Verhoogt over de ballonvaart
  • Woensdag 13 maart 2024, 20.00u: dr. Mario Damen over de Bourgondische modelridder Jacques de Lalaign