Alumni-activiteit | Lezing

Zaal
005 en via livestream op deze pagina

Livestream

De livestream voor dit evenement zal op 1 november vanaf 20:00 uur beschikbaar zijn via onderstaande button.

Naar de livestream

Over de lezing

Op woensdag 1 november houdt emeritus professor Kees Zandvliet (UvA) de tweede Merlijnlezing van academisch jaar 2023-2024. De titel van zijn lezing luidt: 'De wereld van de familie Blaeu'. De lezing is zowel op locatie als online te volgen. De livestream is woensdagavond te zien via deze pagina.

De wereld van de familie Blaeu

Nederlandse drukkers en uitgevers beheersten in de zeventiende eeuw de wereldmarkt. Drie generaties van de familie Blaeu waren en zijn het beroemdst. Een van de 50 vensters van de Canon van Nederland belicht via Blaeu de wereldwijde betekenis van 17de-eeuwse drukkers en uitgevers in de Republiek. Willem Jansz. Blaeu stond aan de basis van de familiedynastie als uitgever van gevarieerd drukwerk, wiskundige en instrumentbouwer. Willems zoon Joan Blaeu was kaartenmaker van de VOC, uitgever van prachtig ingekleurde atlassen op groot formaat en bestuurder van Amsterdam. Tientallen zo niet honderden tekenaars, graveurs, drukkers, redacteuren, ‘afsetters’ (inkleurders van gravures), auteurs, stuurlieden, collega-drukkers en boekverkopers werkten voor of samen met de familie Blaeu. In ‘De wereld van de familie Blaeu’ is er speciale aandacht voor de rol van het netwerk van de familie en daarmee ook voor opvallende vrouwen, zwarte schapen, regenten en vorsten, huwelijkskeuzes, verzamelaars, de hunkering naar Italië, grondbezit, het vetmesten van ossen en Atlantische handel.

Over de spreker

Kees Zandvliet is emeritus hoogleraar van de Universiteit van Amsterdam en werkte bij het Nationaal Archief, het Rijksmuseum en het Amsterdam Museum. Hij promoveerde aan de Leidse universiteit bij professor Zeegeschiedenis Jaap Bruijn.

Aanmelden voor de lezing

Ik meld me graag aan