Erfgoed documenteren is erfgoed redden

dinsdag 21 november 2023
Serie
Archeologie 2023 – Leidse Stellingen
online

Leiden is de stad van archeologie bij uitstek. De allereerste hoogleraar in de archeologie, Caspar Reuvens, was Leids! En ook nu, 200 jaar later, huisvest Leiden zowel de internationaal toonaangevende Faculteit der Archeologie als het beroemde Rijksmuseum van Oudheden.

Naar aanleiding van het succes van de Leidse Stellingen-lezingreeks van 2022 bundelen de twee erfgoedcentra opnieuw de krachten. Twee keer per maand is er een online lezing van één van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.

Lezing 21 november: Dr. Toon Sykora (Engelstalig)

Stelling: Erfgoed documenteren is erfgoed redden

Vanaf het moment dat een archeologisch monument wordt blootgelegd, loopt het gevaar. Of het nu door de natuur, plunderaars, onvoorzichtige speurneuzen of een stom toeval komt: resten uit het verleden gaan onvermijdelijk achteruit. Erfgoedbeheerders moeten dan ook niet alleen bewaren wat er nog rest. Ze hebben ook de plicht om het zo goed mogelijk te kopiëren en te documenteren. Daar worden wetenschappers gelukkig steeds beter in: digitale technieken bieden tegenwoordig heel wat nieuwe mogelijkheden, al blijft geduldig handwerk een belangrijke vaardigheid.

Een wapen tegen informatieverlies

De oeroude en vaak kwetsbare resten uit het oude Egypte zijn een goede illustratie van het belang van documentatie. Aan de hand van een studie van een bijna vierduizend jaar oude Egyptische tombe belicht Toon Sykora de risico’s waaraan zo’n monument voortdurend blootgesteld wordt. Hierbij onderstreept hij de grote waarde van oude beschrijvingen en toont hij aan wat het maken van een nieuwe kopie iemand zoal kan leren. De strijd tegen de tijd is niet te winnen, maar het kan ons wel wapenen tegen informatieverlies.

Aanmelden kan via de website van het Rijksmuseum van Oudheden.

Meer informatie en inschrijving