Alumni-activiteit

Nacht van ontdekkingen: korting voor alumni

zaterdag 16 september 2023
Serie
Days of Art & Science
Rapenburg
2311 SL Leiden
NvO
Nacht van ontdekkingen

Maak u klaar voor de Nacht van Ontdekkingen 2023!

Op zaterdag 16 september vindt het kunst- en kennisfestival De Nacht van Ontdekkingen plaats bij het Academiegebouw van Universiteit Leiden, de Hortus botanicus en de Oude Sterrewacht. Op verschillende plekken in het festivalgebied ontdekken bezoekers beginnende makers, jonge onderzoekers en kunstenaars. Een ware ontdekkingstocht langs optredens, exposities, debatten, workshops en inspirerende lezingen rondom de thema’s kunst en wetenschap.

Korting voor alle alumni van Universiteit Leiden!

Speciaal voor alle oud-studenten van de Universiteit Leiden is er een speciale prijs gemaakt voor de toegangskaartjes: in plaats van 17,50 euro betaalt u 15,50 euro! Die korting wordt verrekend op de website van de Nacht van Ontdekkingen als u de kortingscode voor alumni  invult: ALUMNINACHT23. We wensen u heel veel plezier en zien u wellicht op en rond het Rapenburg!

Woont u buiten Leiden? Misschien kunt u er dan een dag-en avondje uit van maken! Hieronder geven een voorbeeld hoe het dagje 'Terug naar Leiden' er uit kan zien!

Voorstel 'Terug naar Leiden'

Leidse markt

Start van de dag

Aangekomen in Leiden begint de dag in Leiden met een heerlijke kop koffie - inclusief bootjes kijken - op een zonnig bootterras aan de (Nieuwe) Rijn. Na de koffie roept de omgeving op tot het onmisbare Leidse ‘rondjuh mart’, om te genieten van de sfeer, de onvervalst Leidse marktlui-uitroepen, en de vele kraampjes met verse producten, bloemen en sieraden. Wellicht halverwege een vers harinkje of een Zeeuwse oester?

Rapenburgrace

De Rapenburgrace

Dan is het tijd voor de eerste top-activiteit van de dag: de Rapenburgrace. Via de Breestraat en de smalle steegjes in de prachtige Pieterswijk arriveert u op het Rapenburg, alwaar de race al om 10 uur is begonnen. Hier kunt u vanaf de kade of vanaf een van de terrassen zoals van North End juichen voor de honderden studenten, hoogleraren, Leienaren en dwarslaesie-patiënten die in het water van het Rapenburg strijden om zo veel mogelijk geld bijeen te zwemmen voor het verbeteren van de kwaliteit van leven voor mensen met een dwarslaesie.  Een sportieve manier om de ochtend door te brengen en ook op de dag zelf kunt u nog financieel bijdragen! In de buurt zijn veel locaties voor een lunch of terrassen te vinden om energie op te doen voor de middag, zoals bistro Noroc (Pieterskerk Choorsteeg).

Museum Volkenkunde

Cultuur snuiven

Wie Leiden zegt, zegt museum: geen enkele andere stad in Nederland heeft zoveel musea op loopafstand van elkaar. Prachtige collecties en tentoonstellingen op het gebied van wetenschap, kunst, geschiedenis en natuur: er is voor iedereen wel een museum van zijn of haar gading te vinden: Overzicht musea Leiden.

Café Barrera, Rapenburg

Gouden driehoek

Waar kan men beter na museumbezoek van een drankje genieten dan in de Gouden Rapenburg Driehoek? Café Barrera, het aloude L’ Esperánce en  De Keyzer: de biljarttafels zijn hier door de jaren heen verdwenen; de gezelligheid en foto’s niet!

Kloksteeg

Rustig voorbereiden

's Avonds schuift u aan voor een diner in een van de tientallen restaurants (zie selectie in en om het Rapenburg hieronder) die Leiden rijk is. Genieten en eens rustig het programma van de Nacht van Ontdekkingen doornemen om er de voor u meest interessante onderdelen uit te kiezen.

Nacht van ontdekkingen

De Nacht van Ontdekkingen

En dan: word ondergedompeld in de Nacht van Ontdekkingen! Op en rond het Rapenburg genieten van lezingen, muziek, theater en andere culturele activiteiten door onze jonge onderzoekers, musici, en artiesten. Schuif aan voor een debat in het Groot Auditorium, loop door de sfeervol verlichte Hortus naar de  prachtige oude Sterrenwacht, ontmoet, leer en geniet. Naar ons idee perfecte afsluiting van een geweldige dag! Vergeet u de alumni-kortingscode niet?