Promotie

Promotor(en)

• Prof.dr. H. te Velde

Samenvatting

In mijn proefschrift heb ik aan de hand van twee grote politieke crises (het boulangisme en het Panamaschandaal) aan het einde van de negentiende eeuw de kritiek van twee republikeinse kranten (Le Petit Journal en Le Temps) op het politieke stelsel van de Franse Derde Republiek onderzocht. Dat die kritiek in ruime mate werd geuit door principiële medestanders van de republiek was al een interessante vaststelling op zich. Qua inhoud verschilde de kritiek met de gekozen kranten, deels als gevolg van een uiteenlopende perceptie van de politieke crises.

Terugkerende thema's waren onder meer het verwijt richting afgevaardigden dat zij het voor hun eigen- of groepsbelang deden; dat ze niet over de voor democratie vereiste mentaliteit beschikten en evenmin een duidelijke notie hadden van het algemeen belang. In het geval van Le Petit Journal neigde de kritiek soms naar xenofoob, identitair populisme. Aldus heeft mijn onderzoek aangetoond dat ook de eerste institutionele parlementaire democratie van West-Europa al met kritiek kampte die ons anno 2023 bekend voorkomt; dat die kritiek een wezenlijk onderdeel is van het democratische discours.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

071 - 527 1521