Alumni-activiteit

Online Dies Natalis voor Alumni 2023

dinsdag 14 februari 2023

De link naar de Engelstalige Online Dies voor Alumni

U bent van harte welkom bij de online Dies voor Alumni op dinsdag 14 februari. Mocht u de mail met de link naar de uitzending niet meer vinden, geen probleem: u kunt inloggen met deze link

Na afloop van de lezingen door Dr. Ariane Briegel en Dr. Vineet Thakur is er de mogelijkheid om in gesprek te gaan met uw mede-alumni die wij van over de hele wereld mogen verwelkomen. Wij kijken uit naar de online Dies voor alumni! U ook?

Graag tot 19.00 uur!

Academiegebouw Leiden

Ter ere van de 448e verjaardag van de Universiteit Leiden organiseert het Leids Universiteits Fonds (LUF) op 14 februari de online versie van de Dies Natalis voor Alumni. Op deze dag kunnen alle alumni in binnen-en buitenland online samen komen om te luisteren naar twee inspirerende sprekers van de Universiteit Leiden met de mogelijkheid om in contact te komen en te netwerken met mede-alumni. We zenden live uit vanuit het Academiegebouw in Leiden!

Het programma

We beginnen om 19.00 uur met een welkomstwoord van prof. Annetje Ottow, de voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden, waarna onze eerste spreker digitaal het woord voert. Onze eerste spreker is prof. Ariane Briegel en ze neemt u mee in de wereld van microben.
Onze tweede spreker is dr. Vineet Thakur en hij vertelt over het ontstaan van Internationale Betrekkingen als discipline en de gevolgen voor de internationale politiek.
Rond 20.35 uur starten we met de netwerkgelegenheid en de afsluiting is om 21.00 uur.

Voor wie?

Al onze in Nederland wonende en Nederlandssprekende alumni worden jaarlijks uitgenodigd voor de Diesviering voor alumni in Leiden. We willen echter ook onze internationale alumni de mogelijkheid geven de verjaardag van de Universiteit Leiden te laten meevieren. Omdat vele internationale alumni de Nederlandse taal niet machtig zijn, is er voor gekozen om voor deze groep een Engelstalige online diesviering te organiseren.

Vanzelfsprekend zijn onze Nederlandstalige alumni tevens van harte welkom om deze online dies mee te vieren!

Aanmelden

Aanmelden voor deze (gratis) online dies voor alumni kan via dit Engelstalige formulier.
Een paar dagen voor het evenement ontvangt u de link naar de live uitzending.

Heeft  u nog vragen? Neemt u dan gerust contact met ons op via dies@luf.leidenuniv.nl.

We hopen u dinsdag 14 februari online te ontmoeten!

Inhoud van de Engelstalige lezingen

A peek into the unseen world of microbes.
By prof.dr. Ariane Briegel
Ariane Briegel studies bacteria with imaging techniques which allows for making 3D images of bacteria in their natural state and in high resolution. In this way Briegel and other can study which structures bacteria use to interact with their environment. Hear about these new visual techniques and join us into the unseen world of microbes.

How to Solve War: The Professor, the Politician, and the Origins of International Relations
By dr. Vineet Thakur
What is the role of a scholar or expert in the discipline of International Relations? In this talk, Vineet Thakur will discuss some of the debates around the founding of this discipline and what the scholar/expert in the discipline was meant to do. The story of the beginnings of International Relations, as a discipline, is also a story of taming, what is often called, the problem of anarchy, through a new vision of science and expertise.

The key agent of this change is not the decision-making politician but rather the knowledge-gathering/advocating scholar. The origins of the discipline, or at least one interpretation of the origins, are in making an emphatic case for the ascendance of the scholar over the politician. In other words, International Relations as a discipline emerges not to assist but to overtake the politician as the ultimate arbiter of world politics.