Ernst Hijmanslezing 'Nooit meer doen alsof'

Landgoed de Horst
De Horst 1
3971 KR Driebergen-Rijsenburg

Ieder jaar organiseert de Orde van organisatiekundigen en -adviseurs (OOA) de Ernst Hijmanslezing. Dit jaar wordt de lezing verzorgd door organisatiepsycholoog en schrijver Aukje Nauta. Het thema van de lezing is 'Nooit meer doen alsof'. In de lezing zal Nauta een nieuwe kijk delen op werk en organisaties.

Nooit meer doen alsof. Een nieuwe kijk op werk en organisaties.

In haar lezing toont Aukje Nauta aan wat een belangrijke bron is van gebrek aan aanspreken en je uitspreken in organisaties: schaamte. Vaak zijn we geneigd om uit schaamte onze werkelijke motieven en meningen te verbloemen. Waardoor we op het werk te vaak doen alsof.
Of het nu managementteams, werkvloeren of raden van toezicht betreft: te veel mensen kunnen niet zichzelf zijn, met als gevolg minder werkplezier en -energie. Dat is in zichzelf al niet leuk; uit onderzoek blijkt dat het ook nog eens slecht uitpakt voor productiviteit en prestaties.
En toch. Toch hoeft schaamte niet per se negatief te zijn; schaamte heeft óók een belangrijke sociale en morele functie. Zonder schaamte vervallen we gemakkelijk in pestgedrag, egocentrisme en hoogmoed.
Met een mix van wetenschappelijk onderzoek, pijnlijk herkenbare, alledaagse voorbeelden, persoonlijke onthullingen en korte opdrachten laat Nauta zien welke rol schaamte zoal speelt in organisaties en vooral: wat je kunt doen – ook in een rol als organisatieadviseur – om van schaamte een krachtbron te maken, waardoor mensen ‘huppelend’ naar hun werk gaan.

(Tekst: Orde van organisatiekundigen en -adviseurs)

14:30 uur: ontvangst en inloop
15:00 uur: interactieve lezing van Aukje Nauta
15:45 uur: Q&A
16:00 uur: dialoog en interactieve sessie
16:45 uur: plenaire afsluiting
17:00 uur: borrel

Over Aukje Nauta

Aukje Nauta is organisatiepsycholoog, schrijver en spreker. Ze werkte eerder bij TNO en Randstad en was vier jaar kroonlid van de Sociaal Economische Raad (SER). In januari 2018 is Nauta door de interuniversitaire ambachtsschool Sioo benoemd tot hoogleraar 'Enhancing individuals in a dynamic work context' aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen van Universiteit Leiden voor een periode van vijf jaar. Deze leerstoel is per 1 januari 2023 met nog eens vijf jaar verlengd. Tot 2022 was ze partner van 'Factor Vijf Organisatieontwikkeling'. In augustus 2021 kwam haar jongste boek 'Nooit meer doen alsof' uit waarin ze de lezer leert hoe je van je schaamte je kracht maakt.

Geef je op voor deze gratis lezing