Literaire salon

Haagweg 4
2311 AA Leiden

De zee البحر

Een literaire salon in de Arabische traditie, rondom het thema DE ZEE. Met optredens van beroemde en aankomende dichters:

Yassin Adnan (Marokko) is dichter, presentator en maker van Masharif  (een wekelijks cultureel programma op de Marokkaanse televisie), auteur van korte verhalen en van de veelgeprezen en vaak vertaalde, maatschappij-kritische roman Hot Maroc.

Nisrine Mbarki (Nederland) publiceerde haar eerste dichtbundel, Oeverloos, in 2022. Als programmamaker en redacteur werkt ze o.a. mee aan grote literaire festivals als Poetry International en Winternachten, en ze vertaalt werk van Arabische dichters in het Nederlands.

Maarten Doorman (Nederland) is als dichter, schrijver/essayist en hoogleraar filosofie een steunbeer van de Nederlandse cultuur.

Ranwa Alamassi (afkomstig uit Bahrein) publiceerde vier dichtbundels in het Arabisch, is programmamaker bij stichting Perdu (podium voor poëzie en literatuur) en MA student in Leiden.

Bakr al-Jaber (afkomstig uit Syrië) studeert politicologie in Leiden. Hij werd genomineerd voor de El-Hijra Literatuurprijs 2020.

Jawa Manla (geboren in Aleppo) zingt en speelt het Arabische instrument par excellence, de oed. Ze combineert graag tradities van jazz tot Fairouz, van Andalusië tot klassiek Europees en werkt aan een brilliante carrière als muzikant.

Programma en vertalingen door Dorrit van Dalen.

Dit evenement is open voor iedereen en is gratis te bezoeken, maar meld je wel van tevoren aan via knop hieronder.

Dit is een evenement van het Al Babtain-Universiteit Leiden Centrum voor Arabische Cultuur.