Lezing

Meer retorica in de preekopleiding

vrijdag 20 mei 2022
Toelichting
aansluitend een borrel
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
148

De preek als genre is nog steeds springlevend. Kijk maar naar de talrijke boeken over preekkunde, de nieuwe megakerken overal in de wereld en de podcasts en video’s die online bekeken worden. Een deskundige op dit gebied is dr. Henk Stoorvogel. Met zesduizend preken spreekervaring en tien jaar wetenschappelijk onderzoek naar de overtuigingskracht van diverse retorische technieken in preken is hij een man met een missie. Hij richtte een preekcentrum en school voor spreekvaardigheid op en schreef een presentatieadviesboek.

Enkele opvallende onderzoeksresultaten? Stoorvogel: “Het belang van diepe verbinding met je hoorder. Preken die levens van mensen blijvend hebben beïnvloed, zijn de verhalen waarvan mensen hebben gezegd: ‘Dat ging precies over mij.’ En preken die levens hebben veranderd, hebben die oude waarheden op verrassend nieuwe wijze gebracht.” Uit zijn experimenten bleek ook dat het werken met rituelen (zoals het vragen op te staan en naar voren te komen) en het direct aanspreken van het publiek een positief effect hadden. Stoorvogel pleit voor meer retorica in de preekopleiding van dominees, maar ziet ook dat de lessen die predikanten helpen spreekbeurten en presentaties in het algemeen naar een hoger niveau tillen.

Dr. Henk Stoorvogel (1977) is theoloog, retoricaonderzoeker en spreekcoach in het Sermon Movement Center en bij de School voor Spreekvaardigheid. Hij promoveerde in 2019 op Moving Sermons. Studies into the Persuasive Effects of Preaching (Universiteit Twente). Met Mark van Vuuren publiceerde hij Klink. Spreken met impact (KokBoekencentrum, 2021).

De organisatie van de lezing is in handen van Jaap de Jong, Maarten van Leeuwen en Olga van Marion, namens de Leidse Werkgroep Retorica (LWR).