Quantumverstrengeld

donderdag 14 april 2022
Vreewijk Leiden

Leer hoe de Vreewijk van vroeger onlosmakelijk verbonden is met de quantumrevolutie van de toekomst.

Quantummechanica gaat over de allerkleinste deeltjes, en is daardoor soms erg moeilijk om ons heen in te beelden. Al sinds het begin van de vorige eeuw buigen de slimste mensen zich over deze natuurkunderegels: hoe werken en bewegen de kleinste deeltjes?

Dit gebeurde ook in de Vreewijk, in het Ehrenfesthuis. Hier nodigde hoogleraar Paul Ehrenfest andere geleerden (zoals bijvoorbeeld Einstein!) uit om na te denken over theoretische natuurkunde. En dus ook de theorie van quantummechanica.

Quantumtechnologie komt eraan

Inmiddels kunnen we deze theorie van de quantummechanica meten in het laboratorium, en werken onderzoekers en bedrijven samen aan nieuwe technologie: quantumtechnologie. Deze technologie maakt nieuwe manieren van rekenen en communiceren mogelijk.

Daarom is het belangrijk dat iedereen een beetje begrijpt wat quantum is: het heeft in de toekomst namelijk impact op ons allemaal. Op 14 april geven wijkcomité Vreewijk en de Universiteit Leiden een spoedcursus quantum. Wat is de geschiedenis van quantum? Wat kunnen we met quantum? En wat voor effect heeft quantummechanica op jou?

Kom quantum proeven!

Lijkt jou dat ook wat? Iedereen is welkom op 14 april tussen 17:00 en 19:30. Er zullen verschillende flitslezingen zijn van quantumonderzoekers. Je kan een quantumroute door de wijk lopen. We horen graag jouw mening over quantum. En er is natuurlijk… quantumsoep!