Promotie

Prognostic factors in distinct melanoma types

• N.A. Ipenburg
woensdag 2 maart 2022
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Promotor(en)

• Prof.dr. M.H. Vermeer
  • Prof.dr. O.E. Nieweg (University of Sydney)

Het melanoom van de huid is een vorm van kanker die ontstaat in pigment producerende cellen. Het aantal mensen met melanoom neemt al jaren dramatisch toe. Deze vorm van huidkanker presenteert zich meestal als een donkere huidafwijking die nieuw of veranderd is. De dikte van het gezwel, zweervorming en het aantal delende cellen zijn de belangrijkste kenmerken en essentieel voor het bepalen van het stadium van de ziekte.

Prognostische factoren bij verschillende groepen patiënten zijn een centraal onderwerp in dit proefschrift. In dit proefschrift wordt de diagnostiek en behandeling van kinderen, ouderen en melanoompatiënten met een erfelijke aanleg belicht. Tevens hebben wij een voorspelmodel gevalideerd, zodat de overleving van de individuele patiënt beter ingeschat kan worden.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

pers@lumc.nl