Alumni-activiteit

Merlijnlezing: MERDEKA, de strijd om de Indonesische onafhankelijkheid en de ongewisse opkomst van de Republiek, 1945-1950

woensdag 9 maart 2022
Serie
Leids Historisch Dispuut Merlijn
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
147 - en online
Photo: Frans Mendur (also Frans Mendoer) (1913 – 1971) - Photo attributed to the Department of Information [1]Presidential Documents, National Library of Indonesia [2], Publiek domein, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7067766

Voor 2022 heeft LHD Merlijn gekozen voor het jaarthema: ‘De dekolonisatie van Indonesië’.

Op 9 maart om 20.00u wordt de tweede lezing gegeven door prof.dr. Henk Schulte Nordholt met als titel MERDEKA, de strijd om de Indonesische onafhankelijkheid en de ongewisse opkomst van de Republiek, 1945-1950.

Onder deze titel heeft Henk Schulte Nordholt samen met Harry Poeze een nieuw overzicht geschreven over de Indonesische Revolutie. In hun boek (Walburg Pers) richten de auteurs zich op de moeizame opkomst van de Republiek en gaan ze uitvoerig in op de hindernissen die de republikeinse leiders moesten zien te overwinnen. Nederlandse politici, die een eigen plan voor een geleidelijke dekolonisatie wilden opleggen, vormden slechts een van de obstakels. Andere gevaren vormden jeugdige revolutionaire strijdgroepen, Britse troepen, Nederlandse aanvallen, de vorming van federale staten, een links volksfront, een militaire couppoging, een burgeroorlog met de communistische oppositie die de macht wilde overnemen, islamitische opstandelingen die een eigen staat hadden gesticht, en halsstarrige legerleiders en onwillige warlords. In augustus 1945 bestond de Republiek uit niet meer dan de stem van Soekarno. Het mag gerust een wonder heten dat in Augustus 1950 de vorming van de eenheidsstaat Indonesië gevierd kon worden.

Meer informatie en aanmelden

Deze lezing vindt zowel op locatie plaats (Lipsius, zaal 147) als online. Aanmelden is niet meer mogelijk, maar er is nog plek in de zaal, mocht u willen aanschuiven. Ook kan de opname achteraf met u gedeeld worden, stuur dan een mail naar Sanderien de Jong, alumnicoördinator: alumni@hum.leidenuniv.nl