Alumni-activiteit

Leids Historisch Dispuut Merlijn
Zaal
online

Voor 2022 heeft LHD Merlijn gekozen voor het jaarthema: ‘De dekolonisatie van Indonesië’.

Op 26 januari om 16.00u wordt de eerste lezing gegeven door prof.dr. Wim van den Doel.

Afbeelding door Albert Hahn jr uit De Notenkraker van 18 mei 1935. Bron: Collectie Atlas van Stolk

Nederlands-Indië na 1918: een ‘late koloniale staat’

Na de Tweede Wereldoorlog zou Nederland geconfronteerd worden met de proclamatie van de onafhankelijkheid van de Republiek Indonesië. Deze proclamatie kwam niet uit de lucht vallen. In de twintigste eeuw was er in Nederlands-Indië immers sprake van een groeiende nationalistische beweging die steeds nadrukkelijker inspraak in het koloniale bestuur eiste. De Nederlandse koloniale autoriteiten hervormden in antwoord op de opkomst van de nationalistische beweging het bestuur en creëerden daarmee wat wel een ‘late koloniale staat’ is genoemd.
De lezing zal gaan over de vragen: Wat was deze ‘late koloniale staat’ precies? Hoe probeerde hij in een zich moderniserende wereld te functioneren? En waarom bleken de hervormingen voor de nationalistische beweging van onvoldoende waarde?

Meer informatie en aanmelden

U kunt zich hier aanmelden voor de lezing. U ontvangt dan automatisch de link om de lezing bij te wonen op 26 januari.

Eerstvolgende lezing

Op 9 maart 20.00u vindt de tweede lezing van dit jaar plaats. Prof.dr. Henk Schulte Nordholt spreekt dan over 'Merdeka: onafhankelijkheid en de ongewisse opkomst van de Republiek'.