Rechtsgeleerdheid

Leiden Law Park

In het hart van recht, ethiek en digitale technologie.

Introductie

Leiden Law Park zal de binnenstadscampus worden waarin wetenschap, bedrijfsleven, overheid en burgers samenkomen om kennis te ontwikkelen en te delen op het snijvlak van recht, ethiek en technologie. Door gezamenlijk debat, onderzoek, lezingen, events en innovatie te initiëren of faciliteren draagt Leiden Law Park bij aan duurzame, wetenschappelijk onderbouwde oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Bij deze grote uitdagingen spelen juridische en ethische vraagstukken, die geïntegreerd moeten worden aangepakt. Het is een initiatief van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden, gemeente Leiden en provincie Zuid-Holland. De huidige partners van Leiden Law Park zijn op dit moment; de gemeente Leiden,  Hogeschool Leiden, SAILS en Leiden Healthy Society Center.

Wij richten ons op studenten, onderzoekers en docenten verbonden aan de kennisinstellingen in de regio, inwoners van Zuid-Holland en ondernemingen. De ondernemingen variëren van juridische dienstverleners (advocaten, bedrijfsjuristen, consultancy kantoren) tot legal tech-startups en gevestigde big tech bedrijven, overheid en maatschappelijke organisaties.

Wat hebben wij voor ogen?

Met Leiden Law Park bouwen wij aan een innovatiehub met internationale reikwijdte en impact. Samen met vernieuwers als partners. Op het snijvlak van recht, ethiek en digitale technologie komen hier kennis, ervaring en initiatieven samen om complexe, onderling verweven maatschappelijke opgaven te helpen oplossen, zoals klimaatverandering, de energietransitie en uitdagingen op het gebied van gezondheid(szorg) en verstedelijking. Het zijn de grote transities waar onze wereld voor staat, die vragen om een bundeling van wetenschappelijke en praktijkgerichte kennis, de overbrugging van vak- en landsgrenzen en gerichte multidisciplinaire samenwerking.

Waarom Leiden Law Park: onze doelstellingen

Het is de missie van Leiden Law Park om bij te dragen aan een betere, veiligere digitale samenleving en een grotere publieke acceptatie van digitale technologie. Door de kloof tussen juridisch-ethische kaders en de concrete toepassing van digitale technologie te overbruggen. Leiden Law Park vergroot de maatschappelijke impact van de deelnemende kennisinstellingen. Ten slotte draagt de combinatie van wetenschap en praktijk in Leiden Law Park bij aan het opleiden van studenten tot T-shaped jurist.

Bouw ook mee aan Leiden Law Park

Leiden Law Park komt pas echt tot zijn recht als er veel partijen meedoen. Alle bijdragen vanuit overheid, bedrijfsleven, wetenschap en bewoners zijn welkom. Samen kunnen wij deze vernieuwing vormgeven en tot bloei laten komen. Bouw dus ook mee aan Leiden Law Park!

Om op de hoogte te blijven van ons werk en de ontwikkelingen binnen het recht, ethiek en digitale technologie en hierover in discussie te treden, kan je lid te worden van onze besloten LinkedIn pagina. Dit is mogelijk door een verzoek te sturen aan Leidenlawpark@law.leidenuniv.nl.