Universiteit Leiden

nl en

PhD-project

Klinische kennis in kaart gebracht. Het gebruik van concept maps om klinische kennis en kennis van de basisvakken te integreren

Hoe en in welke mate kunnen groepen clinici en biomedici kennis uit klinische vakken en kennis uit de basisvakken expliciet maken en aan elkaar relateren?

Looptijd
2006  -   2014
Contact
Sylvia Vink

Wereldwijd streven vrijwel alle medische onderwijsprogramma’s ernaar geïntegreerde curricula aan te bieden. Basisvakken zoals anatomie en fysiologie moeten dan bij voorkeur geleerd worden in relatie tot klinische contexten en klinische kennis.

Maar zijn docenten wel in staat de relaties tussen begrippen uit de verschillende vakken expliciet te maken? Door middel van concept maps onderzochten we hoe en in welke mate groepen clinici en biomedici kennis uit klinische vakken en kennis uit de basis vakken expliciet kunnen maken en aan elkaar kunnen relateren. Daarbij gingen we op zoek naar mogelijke verklaringen voor verschillen in de mate waarin het deze groepen lukt hun gezamenlijke kennis te visualiseren in concept maps.

Lees de uitgebreide onderzoeksbeschrijving (in het Engels)

Foto: GUSTOIMAGES / SCIENCE PHOTO LIBRARY / Universal Images Group