Universiteit Leiden

nl en

PhD-project

Integratie van inhoud en taal in de literatuurlessen van het LLA-programma

Hoe kan een CLIL-aanpak, met een focus op Disciplinary Literacies, het literatuuronderwijs van het LLA-programma in de bovenbouw van het tweetalig onderwijs (TTO) verbeteren?

Looptijd
2024 - 2028
Contact
Marjolein Lansing
Financiering
Dudoc Alfa

In het tweetalig onderwijs (TTO) in Nederland wordt gewerkt met CLIL (Content and Language Integrated Learning), waarbij taal en inhoud geïntegreerd worden aangeboden. Voor docenten Engels is dit soms lastig, omdat hun vak – de taal zelf – ook hun inhoud is.

Dit project onderzoekt hoe de vier C’s van CLIL (Content, Communication, Culture en Cognition) geïntegreerd kunnen worden in het literatuuronderwijs van het English A: Language and Literature-programma (IB) dat wordt gegeven in de bovenbouw van het TTO. Het doel is om, door de huidige onderwijspraktijk te analyseren en mogelijke verbeteringen te onderzoeken, de positie van de taaldocent binnen CLIL te versterken en docenten concrete handvatten te bieden voor hun lespraktijk.

Lees de volledige onderzoeksbeschrijving (in het Engels).

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.