Universiteit Leiden

nl en

PhD-project

Je eigen leerproces sturen met student agency

Hoe motiveert een open leeromgeving studenten en welke factoren stimuleren student agency?

Looptijd
2022 - 2026
Contact
Janine Haenen
Financiering
Promotievoucher Haagse Hogeschool

Om als professional een leven lang te blijven ontwikkelen in een steeds veranderend werkveld, is het nodig om aan het roer te staan van je eigen leerproces: student agency (stuurkracht). In het hoger onderwijs is het belangrijk dat we studenten hierop voorbereiden. Dat kunnen we doen door leeromgevingen te creëren die studenten uitdagen om eigenaar te zijn van hun eigen leren en hun leerproces zelf te sturen. Dit zijn bijvoorbeeld open leeromgevingen, waarin studenten samen werken aan authentieke en ill-structured vraagstukken uit het werkveld.

Hoe een dergelijke open leeromgeving studenten motiveert en uitdaagt en welke factoren student agency stimuleren, staat centraal in dit promotieonderzoek.

Lees meer op de website van de Haagse Hogeschool.

  • Haenen, J., Vink, S., Sjoer, E., & Admiraal, W. (2021). Challenge and learning in honours education: a quantitative and qualitative study on students’ and teachers’ perceptions. Teaching in Higher Education29(1), 216–232. https://doi.org/10.1080/13562517.2021.1973408
  • Haenen, J., Vink, S, Sjoer, E., & Admiraal, W. (2025). Motivating students with optimal challenge in an open learning environment. Social Sciences & Humanities Open, 11, 101577. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2025.101577 

 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.