Universiteit Leiden

nl en

PhD-project

Russisch leren als tweede taal door middel van toespelingen (precedent zinnen): corpusgebaseerd onderzoek

Dit onderzoek gaat over specifieke soorten toespelingen die door Russische moedertaalsprekers worden gebruikt, namelijk verwijzingen naar klassieke Russische literatuur. Voor mijn onderzoek analyseer ik 1) hoe moedertaalsprekers de toespelingen gebruiken, 2) in welk soort discours de toespelingen vaak worden gebruikt, en 3) hoe we de toespelingen kunnen gebruiken om Russisch te onderwijzen.

Looptijd
2022 - 2027
Contact
Olga Nozdracheva
Illustratie door Gerd Altmann op Pixabay
Illustratie door Gerd Altmann op Pixabay

Dit onderzoek behandelt verschillende aspecten van toespelingen. Hoewel de term zelf veel voorkomt in de Russische taalkunde, ontbreken gegevens over de frequentie van toespelingen. Daarom is het eerste doel om te bepalen of (en welke) toespelingen in het algemeen veel voorkomen. Het tweede doel is om de pragmatische functies van toespelingen te bestuderen, d.w.z. hoe moedertaalsprekers ze gebruiken en welke impliciete betekenissen ze daarbij creƫren. Ten slotte zijn klassieke toespelingen een veelbelovend hulpmiddel voor het onderwijzen van Russisch als tweede taal. Enerzijds vertegenwoordigen toespelingen namelijk het culturele erfgoed en wat moedertaalsprekers belangrijk vinden. Anderzijds maakt de figuurlijke component ze vergelijkbaar met idiomen en metaforen. Door toespelingen te bestuderen, kunnen studenten kennismaken met de cultuur in brede zin en hun vaardigheden om figuurlijke uitdrukkingen te begrijpen trainen. De laatsteze onderzoeksfase van dit project betreft het ontwikkelen van een corpus en leermateriaal op maat voor studenten die Russisch leren.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.