PhD-project
Gevolgen van de wettelijke erkenning van de Oegandese gebarentaal voor communicatie en onderwijs voor dove leerlingen in de basisschool in Oeganda
Dit promotieonderzoek gaat over de effecten van de erkenning van gebarentalen op communicatie en onderwijs voor dove leerlingen in de basisscholen in Oeganda.
- Looptijd
- 2025 - 2029
- Contact
- Deborah Oyuu
De hoofddoelstellingen van dit project zijn het documenteren van de bestaande wettelijke bepalingen die gebarentaal erkennen; het verkennen van de belangrijkste onderwijsinitiatieven en -programma's die zijn geïmplementeerd om het gebruik van Oegandese Gebarentaal (UgSL) te bevorderen; en het analyseren van de huidige verwachtingen van belangrijke onderwijsbelanghebbenden met betrekking tot de uitvoering van wettelijke kaders die gericht zijn op het verbeteren van communicatie en instructie in UgSL voor dove leerlingen in basisscholen. Het ontstaan van inclusief onderwijs, zoals vastgelegd in Artikel 24 van het Verdrag inzake de Rechten van Personen met een Handicap (2006) en het recht op onderwijs in Artikel 16 van het Protocol bij het Afrikaans Handvest van de Rechten van de Mens en de Volkeren inzake de Rechten van Personen met een Handicap (2019), verplicht de staten om inclusieve leeromgevingen te waarborgen die worden ondersteund door docenten speciaal onderwijs die kennis hebben van inclusieve pedagogische methoden. Binnen dit kader wordt de erkenning van gebarentalen centraal.
Om deze doelstellingen te bereiken, zal deze studie een onderzoeksmethode met gemengde methoden hanteren, waarbij zowel de kwalitatieve als kwantitatieve aspecten van het probleem worden onderzocht. De reden voor het gebruik van deze benadering ligt in de noodzaak om kwantitatieve bevindingen—zoals lerarenenquêtes—te integreren met kwalitatieve inzichten uit diepgaande interviews en klasobservaties. Deze integratie zal een holistisch begrip bieden van de kloof tussen beleid en praktijk met betrekking tot het gebruik van UgSL in basisscholen. Door gegevens te verzamelen en samen te werken met belangrijke belanghebbenden, streeft dit onderzoek ernaar wetenschappelijk bewijs te genereren dat zal bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van gebarentaaleducatie voor dove leerlingen in Oeganda en in heel Afrika. Verwacht wordt dat de studie op bewijs gebaseerde oplossingen zal bieden die het engagement van belanghebbenden zullen begeleiden, beleidsvorming zullen informeren en de implementatie van gebarentaalbeleid in Oeganda en Afrika in het algemeen zullen versterken. Uiteindelijk streeft dit onderzoek ernaar de kwaliteit en inclusiviteit te verbeteren.