Universiteit Leiden

nl en

Proefschrift

Me, My Fiends, and I

A neuro-ecological perspective on adolescent prosocial development

Auteur
Rosa Meuwese
Datum
31 oktober 2017

Het doel van dit proefschrift is het onderzoeken van prosociaal gedrag tijdens de adolescentie vanuit een neuro-ecologisch ontwikkelingsperspectief. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een integratieve toepassing van verschillende domeinen van prosociaal functioneren en verschillende typen sociale relaties. De vier onderzoeken waaruit dit proefschrift bestaat complementeren elkaar in het beschrijven van de prosociale ontwikkeling van adolescenten. Er wordt gebruik gemaakt van gedrags-, sociometrische en neuroimagingtechnieken.

Het bewijs van dit proefschrift en eerdere studies ondersteunt een model dat de interacties tussen de sociale context van leeftijdsgenoten, individuele prosociale gedragingen en motivaties en hersenontwikkeling onderstreept. In dit neuro-ecologisch model van prosociale ontwikkeling ontwikkelt de morfologie van sociale hersengebieden in interactie met sociale ervaringen. Positieve ervaringen kunnen leiden tot de motivatie die nodig is voor de activatie van gebieden die sociale cognitie ondersteunen en daardoor prosociaal gedrag faciliteren.