Proefschrift
Web Privacy Measurement in Real-Time Bidding Systems, A Graph- Based Approach to RTB system classification
Op 29 januari 2019 verdedigde Robbert van Eijk proefschrift 'Web Privacy Measurement in Real-Time Bidding Systems, A Graph- Based Approach to RTB system classification'. Het promotieonderzoek is begeleid door promotor prof. dr. H.J. van den Herik.
- Auteur
- Robbert van Eijk
- Datum
- 29 januari 2019
- Links
- Leids Repositorium
Web Privacy Measurement (WPM) is sinds 2012 een academisch onderzoeksveld. WPM-wetenschappers observeren websites en services om privacy-beïnvloedend gedrag te detecteren, te karakteriseren en kwantificeren. Het belangrijkste doel van het onderzoeksveld is het vergroten van de transparantie door middel van metingen.
In het proefschrift onderzoekt Robbert J. van Eijk de online advertenties die u lijken te volgen. De technologie die reclame mogelijk maakt, wordt real-time bidding (RTB) genoemd. Een RTB-systeem is gedefinieerd als een netwerk van partners dat big data-toepassingen mogelijk maakt binnen het marketinggebied van de organisatie. Het systeem heeft tot doel de verkoop te verbeteren door middel van real-time datagedreven marketing en gepersonaliseerde (gedrags)advertenties. De auteur past netwerkwetenschappelijke algoritmen toe om te komen tot het meten van de privacycomponent van RTB. In het proefschrift wordt aangetoond dat cluster-edge betweenness en node betweenness ons ondersteunen bij het begrijpen van de samenwerkingsverbanden van de advertentietechnologiebedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat de interconnectie tussen partners in een RTB-netwerk wordt veroorzaakt door de datastromen van de bedrijven zelf, naar hun specialisaties in advertentietechnologie. Verder stelt de auteur dat een Graph-Based Methodological Approach (GBMA) de situatie van verschillen in toestemmingsimplementaties in Europese landen regelt. De GBMA wordt getest op een dataset van nationale en regionale Europese nieuwswebsites.