Wout Broekema op de website van Platform O: Zijn experts 'heilig'?

In het bestrijden van de coronacrisis leunen politici in verregaande mate op de kennis van experts. Dat is verstandig, maar het is niet aan experts om politieke besluiten te nemen. Dit betogen Wout Broekema, Universitair Docent Crisis Governance aan de Universiteit Leiden, en Beatrice de Graaf, Hoogleraar Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht, op de website van Platform O.

Auteur
Wout Broekema & Beatrice de Graaf
20 april 2020

In het artikel gepubliceerd op de website van Platform O, een platform met aritkelen en columns van wetenschappers, ambtenaren uit verschillende overheidslagen, en professionals uit de praktijk, beschrijven Wout Broekema en Beatrice de Graaf dat de corona crisis een 'crisis van de experts' is.

We zien de experts live de Kamer bijpraten. Ze staan naast de premier wanneer er maatregelen worden afgekondigd. Namen van de experts zijn ons niet meer vreemd. De minister-president noemde de adviezen van experts zelfs heilig.
Hoe complexer en langer de crisis, hoe groter de kansen om experts te betrekken. Maar tegelijkertijd is de kans groter dat waarden van experts botsen (werkgelegenheid versus gezondheidszorg, bijvoorbeeld). Betrek te allen tijde experts bij een crisis, maar maak in het politieke debat duidelijk welke waarden onder die verschillende expertises met elkaar in conflict raken, en welke politieke keuze er dan gemaakt wordt.

Om het volledige artikel te lezen, klik hier