Boek

Why Minor Powers Risk Wars with Major Powers: A Comparative Study of the Post-Cold War Era

Aan de hand van een reeks case studies in Irak, Moldavië en Servië gedurende het post-Koude Oorlogstijdperk, onderzoekt dit boek asymmetrische conflicten waarbij de strijdende partijen een grote ongelijkheid in machtsposities vertonen.

Marinko Bobić
23 oktober 2019
Meer informatie op Bristol University Press

In dit boek maakt Marinko Bobić gebruik van meerdere theorieën om de verschillende aanleidingen te onderzoeken die ondergeschikte mogendheden ertoe kunnen overhalen om betrokken te raken bij gewapende conflicten (oorlogen), zowel offensief als defensief, die ze naar verwachting niet kunnen winnen. Zo maakt hij een analyse van de binnenlandse crisis als mogelijke hoofdkatalysator en bekijkt hij wat de mogelijkheden zijn om de condities die aanleiding zijn voor conflicten af te zwakken.  Met dit boek biedt de auteur een belangrijk kader dat kan worden toegepast op hedendaagse conflicten in andere regio's.