Publicatie

Cyber-noir: Cybersecurity and popular culture

Een nieuw artikel over de invloed die populaire cultuur uitoefent op cybersecurity experts. Beschikbaar als Open Access artikel bij 'Contemporary Security Policy', als onderdeel van een speciale editie die is samengesteld door dr. Myriam Dunn Cavelty.

James Shires
23 september 2019
Naar het artikel

Samenvatting

Als het gaat om cybersecurity dan koesteren veel cybersecurity experts het beeld van cybersecurity als schemerige onderwereld waarin de good guys gedwongen zijn om terug te vallen op onconventionele tactieken om nietsvermoedende individuen, bedrijven en overheden te beschermen tegen een bonte verzameling van dreigende gevaren.  Dit artikel gaat dieper in op dit beeld, hierbij gebruik makend van een onderzoek naar films uit het 'film noir'-genre waarin verschillende esthetische thema's worden geïdentificeerd die met morele ambiguïteit worden geassocieerd. Dit artikel introduceert daarom de term 'cyber-noir' om te beschrijven hoe 'noir' elementen zijn verweven met de manier waarop cybersecurity experts opereren. Het stelt dat het cyber-noirconcept helpt om de hardnekkigheid te verklaren van bestaande werkwijzen die de juridische, morele en professionele grenzen tussen legitieme en kwaadaardige activiteiten in cyberspace vertroebelen. Met als gevolg dat er niet alleen institutionele en technologische maatregelen nodig zijn om veranderingen in cybersecurity door te voeren maar het ook van belang is om de beeldvorming als het gaat om identiteit binnen cybersecurity te herzien.

Je kunt het volledige (Engelstalige) artikel lezen op de website van Contemporary Security Policy.