Boek

Veldwerkers en vrouwen in en om Baskenland

Veldwerkers en Vrouwen in en om Baskenland gaat over vijf Nederlandse taalkundigen die de Baskische taal bestudeerden. Deze heren waren Jonkheer Willem Jan van Eys, dr. C. C. Uhlenbeck, twee van zijn studenten William Rollo en Nicolaas Deen en dr. Rudolf de Rijk.

Auteur
Peter Bakker, Mary Eggermont-Molenaar, Wim Jansen en Jan Noordegraaf
12 april 2018

Alle vijf linguisten, de eerste geboren in 1825, de laatste stierf in 2003, werden op hun reizen naar Baskenland vergezeld door hun echtgenotes. Drie van hen, Mathilde van Eys, Louisa Rollo-van den Broeke en Virginia de Rijk-Chan hielden een dagboek bij.

Veldwerkers en vrouwen bevat een overzicht van hun studies, de dagboeken / herinneringen en latere activiteiten van hun echtgenotes.

Veldwerkers en vrouwen heeft ook de Nederlandse vertaling opgenomen van het eerste boek dat, in 1545, in het Baskisch werd gedrukt, met, voor een priester als auteur, opmerkelijk erotische passages.

Daarnaast bevat dit boek een overzicht van duizend jaar contacten van bewoners van de Lage Landen met Baskenland, beschrijvingen van Baskenland in Nederlandse literatuur en een reisgidsje dat lezers meevoert naar de plaatsen die de baskologen en hun echtgenotes hebben bezocht. Voor wie die plaatsen zelf wil bezoeken, eindigt dit gedeelte met een 'hoe zeg ik dat in het Baskisch' woordenboekje.

Over de auteurs

Peter Bakker (1959) is sinds 1997 als taalkundige verbonden aan de Universiteit van Aarhus, Denemarken. Hij heeft een aantal studies over het Baskisch in contact met andere talen op zijn naam staan.

Mary Eggermont-Molenaar (1945) woont sinds 1986 in Canada, waar zij werkt als redactrice en vertaalster. Daarnaast schreef zij zeven boeken,onder andere over het dagboek van mevrouw Uhlenbeck-Melchior, waarin zij een beeld geeft van het veldwerk van haar echtgenoot bij de Blackfeet-indianen.

Wim Jansen (1948) bekleedde van 2002 tot 2013 de bijzondere leerstoel interlinguïstiek en Esperanto aan de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft diverse woordenboeken en leerboeken met betrekking tot het Baskisch gepubliceerd.

Jan Noordegraaf (1948) is lange tijd als docent en onderzoeker verbonden geweest aan de Faculteit der Letteren van de Vrije Universiteit te Amsterdam. Zijn onderzoek betreft vooral de ontwikkelingen in de studie van de linguïstiek in Nederland.

ISBN 978-90-71256-61-5 / 440 pagina’s / Ginkgo, Leiden