Boek

The Archive of the Theban Choachyte Petebaste Son of Peteamunip Peteamunip (Floruit 7th Century BCE)

Dodenpriester herleeft na 2700 jaar

Auteur
Koenraad Donker van Heel
06 juli 2021
Brill
Aucpress

Met de publicatie van twee boeken over het archief van de oud-Egyptische dodenpriester Petebaste (Thebe, c. 700 voor Chr.) heeft het Leids Papyrologisch Instituut een wereldprimeur.

Bij Brill verscheen het wetenschappelijke The Archive of the Theban Choachyte Petebaste Son of Peteamunip (Floruit 7th Century BCE). Abnormal Hieratic Papyrus Louvre E 3228 A-H in de serie P.L.Bat.

Bijna gelijktijdig verscheen bij de American University in Cairo Press het populair-wetenschappelijke Dealing with the Dead in Ancient Egypt. The Funerary Business of Petebaste. Beide boeken zijn van de hand van Koen Donker van Heel, UD Demotisch aan de Universiteit Leiden. Nooit eerder verschenen er in de egyptologie gelijktijdig bij twee verschillende uitgeverijen twee boeken over hetzelfde onderwerp voor twee verschillende doelgroepen, namelijk egyptologen, (rechts)historici, enz. aan de ene kant, en het grote publiek aan de andere kant. De twee boeken zijn dan ook in twee schrijfstijlen. Wat het archief van Petebaste zo uniek maakt is het schrift dat voor de stukken uit dit archief is gebruikt. Dit is het zogenoemde abnormaal hiëratisch, een stenoachtig handschrift dat wereldwijd slechts door heel weinig mensen wordt gelezen, omdat het gewoon  te moeilijk is. Waren dat er tien jaar geleden slechts vier, tegenwoordig zitten we al in de dubbele cijfers, dankzij het Leidse curriculum dat – als enige wereldwijd – dit vak aanbiedt. Dankzij het archief van Petebaste komen we van alles te weten over de verhuur en verkoop van slaven, over de dodendienst (tegen vergoeding), de balseming (met dansers, zangers en bier), geruzie over betalingen, de zwarte koningen van de 25e dynastie, de verdeling van een huis en een boom in vieren, een proces voor het hooggerechtshof over een belachelijk laag bedrag en nog veel, veel meer. Met het toegankelijk maken van dit archief komt Petebaste na 2700 jaar weer helemaal tot leven.