Universiteit Leiden Universiteit Leiden

Nederlands English

Proefschrift

Laborinth II : denken als experiment : 472 'meditaties' over de noodzaak van het creatief denken en experimenteren in het uitvoeren van complexe muziek van 1962 tot heden

Dit proefschrift onderzoekt de noodzaak van het creatief denken en experimenteren in het uitvoeren van complexe muziek in de late twintigste- en vroege eenentwintigste eeuw.

Auteur Arne Deforce
Datum
Links Volledige versie beschikbaar in het Leiden Repository

Boek I : Het hier voorliggende proefschrift Laborinth Π  Boek II : De ‘Laborinth-art-box’, een speciaal op 15 exemplaren gemaakt collectors item, met daarin de boeken 1 en 3, de originele partituren van Brian Ferneyhoughs Time and Motion Study II, John Cages Etudes Boreales met begeleidende vingervellen met de publicatie van de vingerzettingen, werkverslagen, het citaten boek ‘De partituur van het denken’, drie cd’s met de integrale opname van de cellowerken van Giacinto Scelsi, Morton Feldman en Iannis Xenakis verschenen bij het label Aeon, een Laborinth Π-affiche, het programmaboekje van de Laborinth Π-cellomarathon. De ‘laborinth-art-box’ werd gemaakt naar een ontwerp van Arne Deforce in gepolierd plexiglas, 34 x 47, 6,5 cm. Boek III : De partituur met alle vingerzettingen en annotaties van het nieuwe werk Life-form voor cello en elektronica van Richard Barrett dat speciaal werd gecomponeerd voor de artistieke presentatie van het proefschrift.

De artistieke presentatie bestaat uit: (1) de creatie van het nieuwe cellowerk Life-from van Richard Barrett in opdracht van het Concertgebouw Brugge, Centre Pousseur Liège, November Music s’Hertogenbosch, Akademie de Kunsten Universiteit Leiden. Première 10 november 2012, Festival November Music, Hervomde Kerk te s’Hertogenbosh, en 11 november Festival Surround, Concertgebouw Brugge. (2) een cello marathon van drie concerten op één dag met werken van James Dillon, John Cage, Jonathan Harvey, Raphael Cendo, Iannis Xenakis, Helmut Lachenmann, Iannis Xenakis, Richard Barrett. 12 november Kees Vanbaarenzaal, Conservatorium Den Haag