Boek

De wereld kwam naar Woensdrecht: Een vliegbasis te midden van het kruisrakettendebat.

Medio jaren tachtig van de vorige eeuw woedde in Nederland een felle maatschappelijke discussie over kernwapens, die de bevolking en politiek Den Haag sterk verdeelde. De aanleiding was de mogelijke plaatsing van Amerikaanse nucleaire kruisvluchtwapens op Nederlands grondgebied. Honderdduizenden kwamen op de been om te protesteren en in het parlement stonden voor- en tegenstanders lijnrecht tegenover elkaar.

Auteur
Tom Duurland
28 maart 2018
Meer informatie op Defensie.nl

‘Tot het hek en niet verder!’

WOENSDRECHT - De Vliegbasis Woensdrecht vormde destijds het epicentrum van deze nationale verdeeldheid, nadat het kabinet-Lubbers in de zomer van 1983 deze locatie voor de eventuele plaatsing van de kruisvluchtwapens aangewezen had. Voor het personeel van de vliegbasis en de lokale bevolking, en de bestuurders en ambtenaren, brak een bewogen periode aan. Bijna dagelijks vonden er wel acties en demonstraties plaats rondom de hekken en nabij de poorten van de basis.De gemoederen liepen af en toe heel hoog op: voor 't huis van 'n wethouder vonden demonstraties plaats en 'n voormalige kampbewoner ging voor het gemeentehuis in hongerstaking en de politiesurveillance in het dorp werd opgevoerd.

Het Nederlands Instituut voor Militaire Historie brengt vandaag (woensdag 28 maart) 'n nieuwe publicatie uit: 'De wereld kwam naar Woensdrecht' van Tom Duurland. Dit boek brengt de toenmalige gebeurtenissen in woord en beeld. Het behandelt de politieke besluitvorming, de komst van de 486th Tactical Missile Wing van de luchtmacht van de VS, het maatschappelijke protest en confrontatie tussen actievoerders en ordehandhavers, en niet in de laatste plaats de reacties van 't basispersoneel en de bevolking van Woensdrecht. Tom Duurland (1986) is sinds oktober vorig jaar promovendus aan de Universiteit Leiden. Hiervoor was hij, als de auteur van dit boek, verbonden aan het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (het NIMH). 'De wereld kwam naar Woensdrecht. Een vliegbasis te midden van het kruisrakettendebat' wordt uitgegeven door uitgeverij Van Wijnen, en kost 22,50 euro.