Boek

De vergeten prinsessen van Thorn

We volgen de adellijke dames op hun reizen door Europa, tijdens jachtpartijen, maar ook wanneer ze vertwijfeld op zoek zijn naar geld om hun schulden te betalen. Hoe gaan zij om met de speelruimte die hun wordt toebedeeld? Schikken zij zich in een dienstbare rol of zien ze kans om een eigen kleur te geven aan het leven en daarin iets uit te drukken van hun idealen en ambities?

Joost Welten
20 oktober 2019

Het stift van Thorn is in de achttiende eeuw the place to be voor de hoogadellijke dochters van rijksvorsten en -graven. Ze worden er klaargestoomd voor een huwelijk met een man van stand, leren zich uitdrukken in het Frans, krijgen zanglessen en organiseren dansfeesten.

Hun japonnen naar de laatste mode uit Parijs zijn exclusief, de exquise gerechten eten ze met zilveren bestek. In de glazen kooi waarin ze leven dienen ze voortdurend het bij hun stand passende gedrag te vertonen – een enkele misstap kan fataal zijn.

Historicus Joost Welten kon de hand leggen op een gigantische hoeveelheid nooit eerder geraadpleegde bronnen en geeft in De vergeten prinsessen van Thorn een echte inkijk in de leefwereld van dit voormalige rijk der hoogadellijke vrouwen.

De vergeten prinsessen van Thorn is het resultaat van uniek historisch bronnenonderzoek naar de leefwereld van hoogadellijke vrouwen in de achttiende eeuw. Thorn is in de achttiende eeuw de enige plek in het huidige Nederland met een regerende vorst(in). De laatste vorstin-abdis van Thorn staat nota bene hoger in rang dan prins Willem V van Oranje-Nassau, de Nederlandse stadhouder!