Boek

De deugden van een wetenschapper

Waarom spraken negentiende-eeuwse wetenschappers zo graag over toewijding, vlijt en ijver? Waarom wijdde Robert Fruin zijn oratie aan onpartijdigheid en riep Abraham Kuenen zijn studenten op tot waarheidsliefde?

Herman Paul
20 februari 2018
Amsterdam University Press

Vaak zijn deze deugden weggezet als naïeve idealen, die kentheoretisch allang achterhaald zijn. Daar tegenover stelt dit boek dat negentiende-eeuwse wetenschappers over deugden spraken omdat zij waarde hechtten aan een wetenschappelijke attitude. Het ging hen niet om kentheorie, maar om wetenschapsethiek avant la lettre.

Herman Paul betoogt dat het cultiveren van zo’n wetenschappelijke attitude in allerlei vakgebieden, binnen en buiten de geesteswetenschappen, van belang werd geacht. Daarom is het thema van wetenschappelijke deugden en ondeugden bij uitstek geschikt voor een discipline-overstijgende geschiedenis van de (geestes)wetenschappen.

De deugden van een wetenschapper zet een originele onderzoekslijn uit, geïllustreerd met voorbeelden uit Nederland, België en Duitsland. Ook houdt het boek een interessante, negentiende-eeuwse spiegel voor aan hedendaagse wetenschappers. Valt er van Fruin en Kuenen iets te leren, bijvoorbeeld met het oog op wetenschappelijke integriteit?

Zie ook het nieuwsbericht dat NWO over deze publicatie schreef.