‘Van Plato tot Pussy Riot’, wat is muziek?

Is het de taak van de muziek om ons te vermaken, te raken of te verheffen? De Academie der Kunsten start een nieuw keuzevak dat het fenomeen muziek onderzoekt vanuit filosofisch en historisch perspectief. Het vak gaat in september van start en iedereen kan het volgen.

Muziek door de tijden heen

Wat is precies de taak van de muziek? Moet ze ons vermaken, raken of verheffen? Moet ze een religieuze of spirituele beleving teweegbrengen? Of zou ze juist helemaal geen specifiek doel moeten hebben? Wat bedoelden de Oude Grieken met muziek als ‘ethos’? En wat zijn precies de overeenkomsten tussen Beethoven’s Alle Menschen werden Brüder en We are the champions van de rockband Queen?

Bestudeer de rol van de muziek in de samenleving door de tijden heen en vind het antwoord op deze en andere vragen! Drs. Hafez Ismaili-m’Hamdi – afgestudeerd als filosoof/ethicus en gitarist - verzorgt het vak. Hij is tevens werkzaam als promovendus aan het ErasmusMC.

Vakomschrijving in de e-Studiegids: Wat is Muziek? De rol van muziek in de samenleving door de tijden heen: ‘Van Plato tot Pussy Riot’

Ander onderwijs aan de Academie der Kunsten

Naast het nieuwe vak omvat het onderwijs  van de Academie der Kunsten een breed aanbod aan keuzevakken en minoren op het gebied van muziek, beeldende kunsten en design. In het instituut - onderdeel van de Faculteit der Geesteswetenschappen – werkt de Universiteit Leiden samen met het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Hierdoor hebben studenten aan een van deze drie instellingen toegang tot het gezamenlijke keuzevak- en minoraanbod.

Promoveren in de kunsten

Op het gebied van onderzoek biedt de Academie der Kunsten als enige instituut in Nederland doctoraatstrajecten in de kunsten aan. Er zijn twee doctoraatsopleidingen:

• docARTES (voor uitvoerende musici en componisten)

• PhDArts (voor beeldend kunstenaars en ontwerpers)

Inmiddels zijn 21 kunstenaars/onderzoekers aan de Universiteit Leiden in de kunsten gepromoveerd.