Winnaars Speckmann-prijs 2014 bekend

Maandag 17 februari 2014 zijn de Speckmann-prijzen uitgereikt voor de beste masterscriptie en het beste leeronderzoeksverslag geschreven in het studiejaar 2012-2013.

Van links naar rechts: Natalie Blok, Marit Jansen, Soraya Ruijg en Florence Scialom.

Beste masterscriptie

De Speckmann-prijs voor de beste masterscriptie is uitgereikt aan Florence Scialom voor haar MA thesis 'The Challenges of Embodying Economic Change: Responses to Localisation Practices in Totnes, United Kingdom'. Voor haar onderzoek naar het alternatieve economische proces van lokalisering deed zij veldwerk in Totnes, Verenigd Koninkrijk. In deze kleine gemeenschap zet de Transition beweging zich in om met lokale productie en consumptie een zelfvoorzienende en ecologisch duurzame samenleving in praktijk te brengen.

Op LeidenAnthropologyBlog.nl staat haar blog met een kort verslag hierover.

Beste bachelor leeronderzoeksverslag

De Speckmann-prijs voor het beste binnenlands leeronderzoeksverslag ging naar Natalie Blok, Marit Jansen en Soraya Ruijg, voor hun verslag ‘Niet mijn schuld?! Het taboe over schulden’. Voor dit verslag over de sociale representatie van schuld en de rol van vooroordelen, schaamtegevoelens en hulpverlening deden de studenten drie weken onderzoek in Den Haag, Lelystad en Nijmegen.