Ontwerper Gerard Unger promoveert op nieuw lettertype

Ontwerper en emeritus-hoogleraar Typografische vormgeving Gerard Unger promoveert op 5 september. Zijn proefschrift over een nieuw letterontwerp is het resultaat van ‘verbeeldingskracht en vakmanschap’.

Vormgever en ontwerper

Unger was hoogleraar Typografische vormgeving aan de Universiteit Leiden van 2006 tot 2012 en nu promoveert hij er zelf. Hij is internationaal beroemd als vormgever en letterontwerper. Hij ontwierp letters voor kranten in binnen- en buitenland, bewegwijzering voor de ANWB en de Leidse letter voor het Academiegebouw van de Universiteit Leiden. Op 5 september promoveert hij op een proefschrift over de Alverata, een 21ste-eeuws, Europees letterontwerp met wortels in de middeleeuwen.

Eén van de inspiratiebronnen voor de Alverata: detail van een inscriptie aan de westgevel van de dom van Pisa.

Inscripties

Unger: ‘Ik heb dat lettertype kunnen ontwikkelen dankzij jarenlange studie van romaanse inscripties en een nog langere praktijk als letterontwerper. En met verbeeldingskracht en vakmanschap.’

Nieuwsgierigheid

Unger gaat in zijn proefschrift op zoek naar een antwoord op de vraag of middeleeuwse elementen passen bij hedendaagse communicatie. Hij werd daarbij naar eigen zeggen gedreven door ‘nieuwsgierigheid en de wens het verleden te verbinden met het heden en zo een draad te vormen die in de toekomst doorloopt.’

Uitzonderlijk

Het is hoogst uitzonderlijk dat een hoogleraar pas na zijn emeritaat promoveert. Unger volgde de Rietveldacademie en werd zonder de doorgaans vereiste wetenschappelijke opleiding in Leiden aangesteld als hoogleraar. Dit vanwege zijn buitengewone kennis, kunde en inzichten op het gebied van de typografie.

(29 augustus 2013, MH)